Volop humor en spanning in sterk eerste deel

Karin Walta 26 augustus 2019

‘They’re not the heroes we wanted. They’re just the one we could find.’

Het is 2380 en de cadetten van de Aurora Academy krijgen allemaal hun eerste eigen missie. Sterleerling Tyler Jones is klaar om zijn squad te kiezen maar omdat hij ergens de held uithangt (hij redt een meisje), mist hij de kans om zelf zijn team samen te stellen. Daarom krijgt hij de cadetten die niemand anders wilde. Tylers grootste probleem is niet zijn team, maar het meisje dat hij net heeft gered, Aurora Jie-Lin O’Malley.

Aurora Rising is het nieuwe boek van auteursduo Amie Kaufman & Jay Kristoff. Eerder schreven ze al de succesvolle ‘Illuminae files’-reeks. Ook Aurora Rising speelt zich af in de intergalactische ruimte, maar wel in een geheel eigen verhaalwereld. In deze nieuwe reeks zullen minstens drie delen verschijnen. Jay Kristoff omschrijft het boek zelf als een soort Guardians of the Galaxy meets The Breakfast Club. Klinkt goed toch? In beide films is het aan een groepje misfits die toevallig met elkaar worden opgescheept om elkaar te respecteren en succesvol met elkaar op te trekken en dat sentiment vind je ook zeker in Aurora Rising terug.

In het boek wordt afgewisseld tussen de perspectieven van de zeven teamleden, waarbij ieder perspectief een duidelijke eigen vertelstijl heeft. Zo heeft het ‘stille’ personage Zila regelmatig heel korte hoofdstukken van een paar regels, en voel je in de hoofdstukken van de diplomaat Scarlett precies hoe ze mensen bespeelt. Aan het begin van het boek kost het zeker wat energie om al deze stijlen te herkennen, maar uiteindelijk weten Kristoff & Kaufman deze perspectiefwisselingen slim in te zetten, waardoor je steeds weer verder wilt lezen.

‘I can shoot just fine, Legolas.’ He blinks. ‘My name is Kal, human. Who is this Legolas you speak of?’ I roll my eyes and mutter under my breath, ‘Read a book sometime, you conceited sonofa…'

Tyler heeft Aurora gered nadat ze tweehonderd jaar in een cryoslaap is geweest en dat zorgt er voor dat ze behoorlijk moet wennen aan de samenleving waarin ze wakker wordt. Door de vragen die ze stelt over hoe alles werkt, krijgt ook de lezer die informatie mee dus dat is heel slim opgezet. De verhaalwereld is goed uitgewerkt zonder dat je een enorme stroom van informatie in één keer te verwerken krijgt.

‘But my whole life, I’ve been on the outside looking in. A problem. A burden. An aberration. Just like her. And its taught me to be sure of one thing. Us outsiders gotta stick together.'

Eigenlijk alle personages in Aurora Rising zijn geweldig. Het is onmogelijk om de leden van Tylers squad niet in je hart te sluiten. Het is bovendien erg leuk om te lezen hoe ze steeds meer een hecht team worden. Goede worldbuilding, mooie vriendschappen en lekker veel actie maken dit boek een sterk begin van een spannende nieuwe boekenreeks!

Meer recensies van Karin Walta