Beproefd recept in een nieuwe omgeving

Karin Walta 21 februari 2022

Emma Quaadvliegh neemt na het overlijden van haar man een volkstuintje. Dat lijkt haar goed voor de afleiding en om nieuwe contacten te leggen. Ze heeft eigenlijk geen verstand van tuinieren maar gelukkig heeft ze behulpzame buren. En dan is er ook nog voorzitter van het volkstuincomplex Harm, die geen moment laat schieten om haar op de regels te wijzen over zaken zoals onkruid bestrijden of de juiste hoogte van de heg. Emma maakt er inderdaad nieuwe vrienden, maar ook vijanden. Het complex heet Rust en Vreugd, maar het is allemaal niet zo vredelievend!

Hendrik Groen, een pseudoniem van Peter de Smet, schreef eerder de drie populaire dagboeken van Hendrik Groen. Een echte hit waar later een tv-serie van is gemaakt met acteurs Kees Hulst en André van Duin in de hoofdrollen. In dit nieuwe boek nemen we afscheid van de populaire bejaarden Hendrik en Evert, maar krijgen we gelukkig leuke nieuwe personages voorgesteld.

Groen volgt zijn beproefde recept in dit boek: er is een gesloten gemeenschap met een star beleid en een groepje dat de strijd met het bestuur aangaat. Deze keer is dat niet de club Omanido maar actiegroep Klavertje Vier. Deze opzet werkt opnieuw goed als decor voor een hoop herkenbare sociale interacties en conflictjes.

‘Het gaat hier om volkstuintjes. Bloemetjes en plantjes. Rust en vreugd. En wat krijgen we? Ellende en gedoe. Haat en nijd.’

Ook in Rust en Vreugd zit een sympathiek hoofdpersonage. Dat is de weduwe Emma, die opkomt voor onrecht in de gemeenschap. Zij durft de strijd aan te gaan met de gevestigde orde en sluit ondertussen vriendschappen met gelijkgestemden. De kracht van Groen zit in de herkenbare, maar stereotype personages. Zo is er Sjoerd, de dronkenlap, die slingerend door de tuintjes loopt en Herman, de simpele ziel, die graag komt helpen in de tuin en die je niet beter kunt bedanken dan met een lekker groot stuk slagroomtaart. En dan zijn er nog de fanatiek conservatieve mensen van het bestuur die hun kleine beetje macht niet zomaar opgeven.

Groen weet met eenvoudige dialogen de karakters van mensen goed neer te zetten. De eenvoudige situaties en onbenullige gebeurtenissen zullen bij veel lezers voor een glimlach zorgen. Het boek is opgedeeld in korte hoofdstukken en door de vlotte en toegankelijke schrijfstijl lees je het boek zo uit.

Rust en Vreugd is een grappig en luchtig boek vol met kleurrijke personages. Op karakteristieke wijze beschrijft Groen hoe de tuiniers in het volkstuincomplex elkaar het leven zuur maken maar tegelijkertijd ook hoe er mooie vriendschappen ontstaan en mensen elkaar helpen. Het boek leent zich zeker voor een tweede deel dus hopelijk lezen we in de toekomst nog meer over hoe het er op het complex aan toegaat!

Meer recensies van Karin Walta