Een spannend scifi-avontuur

Karin Walta 09 juni 2021
Natuurkundeleraar Ryland Grace wordt wakker in een ruimteschip. Hij is de enige overlevende op het schip en zal een missie moeten voltooien om de mensheid te redden. Maar er is één probleem: hij herinnert zich niks meer. Hij is zelf zijn naam vergeten. Langzaamaan komen zijn herinneringen terug en ook het besef wat voor onmogelijke taak hij moet zien te volbrengen. Gaat het hem lukken?

Eerder schreef Andy Weir The Martian en Artemis. The Martian is zeer goed ontvangen en er is zelfs een grote Hollywoodfilm van gemaakt met Matt Damon in de hoofdrol. Artemis kreeg minder lofzang maar met Project Hail Mary heeft Weir zich weer weten te herpakken.

Het boek begint erg sterk. Doordat Ryland niks weet en steeds meer herinnert en dingen ontdekt, leef je als lezer nog meer mee. Hij is alleen op het schip en dat kan misschien eentonig lijken maar Weir heeft het verhaal slim opgebouwd. Naast Rylands huidige beproevingen lees je ook over de aanloop naar zijn ruimtereis. Die extra informatie is interessant en relevant voor zijn huidige missie. In die flashbacks kom je erachter hoe hij was als persoon en hoe hij in deze benarde situatie is beland.

De plot van een man in de ruimte die op zijn eigen vindingrijkheid moet vertrouwen om te overleven lijkt veel op Weirs eerste roman The Martian. Maar er zijn ook grote verschillen zoals het karakter van de hoofdpersonen en de missie. Ryland denkt niet alleen aan zelf overleven, nee, de hele mensheid rekent op hem! Die extra spanning en echt unieke missie is genoeg onderscheidend van The Martian zodat het niet voelt als een herhalend trucje.

‘Noem uw naam om het luik te openen.’
‘Ryland Grace’, zeg ik met een zelfgenoegzaam glimlachje. ‘Dr. Ryland Grace.’
De enige reactie is een zachte klik in het luik. Na al dat mediteren en navelstaren om op mijn naam te komen, had ik op iets dramatischers gehoopt. Confetti, bijvoorbeeld.

Ryland is een sympathiek personage met een indrukwekkende vindingrijkheid. Hij doet allerlei wetenschappelijke proefjes om daaruit conclusies kunnen trekken, zoals de zwaartekracht testen om te kijken of hij op aarde of in de ruimte is. Er wordt veel uitgelegd en soms is het lastig om je volledige aandacht daarop te houden. Gelukkig heeft Weir ook een humoristische schrijfstijl waardoor het niet alleen maar grote stukken info-dump is.

Weir heeft Project Hail Mary zeer slim opgebouwd en weet de lezer 560 pagina’s geboeid te houden. Een spannend scifi-avontuur over de wil om te overleven!

Meer recensies van Karin Walta