Sprankelend en sterk YA-debuut

Karin Walta 21 juli 2022

Robin weet precies wat hij wil: hij droomt van een toneelopleiding. Maar als hij keer op keer afwijzingsbrieven krijgt van toneelscholen, weet hij niet wat zijn plan voor de toekomst gaat zijn. Hij is onzeker en voelt zich verdwaald. Wanneer hij voor zijn achttiende verjaardag door zijn beste vrienden wordt meegenomen naar een dragshow, ontdekt Robin een nieuwe passie. Hij wil drag queen worden!

'De sterke vriendschappen en relaties vormen echt het hart van het boek en maken het verhaal.' - recensent Karin

Boy Queen is het debuut van George Lester, vertaald naar het Nederlands door Tom ten Hove. Lester is een freelance redacteur, met een liefde voor lezen, theater en musicals. Hij maakt al jaren video’s op YouTube en is ook actief als drag queen onder de naam That Girl.

'Eerst voelt het alsof ik nog liever mijn eigen hand af zou knagen dan dat ik op het podium stap, maar binnen een paar seconden voel ik dat dit is waar ik voor lééf.'

Robin wil dolgraag optreden, maar worstelt tegelijkertijd met zijn onzekerheid, zeker na alle afwijzingen van de toneelscholen. Gelukkig heeft hij lieve vrienden die hem blijven steunen. De sterke vriendschappen en relaties vormen echt het hart van het boek en maken het verhaal. Lester weet met heldere en grappige dialogen deze relaties knap neer te zetten.

Naast zijn vrienden Natalie, Greg en Priya krijgt Robin ook steun van zijn danslerares, zijn toneeldocent en, misschien nog wel het allerbelangrijkste, van zijn moeder. Hij heeft een sterke band met zijn moeder en het is erg mooi hoe ze met elkaar omgaan. Ook neemt dragqueen Kaye Bye hem onder haar hoede en van haar krijgt hij veel waardevol advies. Robin leert veel over drag, en het blijft niet bij een oppervlakkige make-uples of het uitzoeken van een juiste outfit, maar er wordt ook dieper ingegaan op hoe de keuzes van bijvoorbeeld muziek of kleding ten diepste verbonden zijn met de identiteit van een drag queen. De dragwereld komt goed naar voren in dit boek; het is duidelijk dat Lester er zelf ervaring mee heeft.

Het verhaal wordt langzaam opgebouwd, zeker op het moment dat Robin nog worstelt met het vinden van zijn passie. Zodra hij zijn passie voor drag echter heeft ontdekt, komt het verhaal op gang en word je meegesleurd in zijn nieuwe levensdoel. Het verhaal blijft grotendeels luchtig, maar Lester schuwt de zwaardere onderwerpen niet. Zo heeft Robin nare ervaringen gehad met homofobie en ook de tamelijk ongezonde relatie waarin hij nog zit helpt hem niet.

'Ik probeer mijn oude ik terug te vinden, of misschien een nieuwe ik, dat weet ik niet.'

Robin ontwikkelt zichzelf behoorlijk in het boek: hij maakt fouten en liegt op de verkeerde momenten, maar hij weet zich uiteindelijk toch te herpakken. Mede door de onvoorwaardelijke steun van zijn vrienden eindigt dit vrolijke boek met een heerlijk positieve noot.

Boy Queen is een lief en luchtig boek over een nieuwe passie en een nieuw pad voor jezelf ontdekken. Vol met mooie vriendschappen, liefde voor drag en natuurlijk ook het nodige tienerdrama. Lester heeft een sterk en goed YA-debuut geschreven vol liefde en humor!

Meer recensies van Karin Walta