Volop actie en avontuur in sterk eerste deel

Karin Walta 03 juni 2021

Genna is een normaal meisje met fijne vriendinnen en een voorliefde voor geschiedenis. Maar dan wordt er opeens op haar gejaagd en redt een onbekende jongen ternauwernood haar leven. Haar wereld staat op zijn kop, nu blijkt dat ze niet zo normaal is als ze dacht. Haar bijzondere ziel is namelijk al vele malen gereïncarneerd en moet koste wat kost gered worden. Ze moet uit de handen blijven van de Zielenjagers en krijgt daarbij hulp van haar beschermer Feniks.

‘Waar zijn we?’ vraag ik.
Feniks draait zich naar me om. Op zijn jonge maar toch wereldwijze gezicht ligt een eigenaardige grijns.
‘Dat zou jij moeten weten, Genna. Je bent hier eerder geweest.’

De Britse Chris Bradford is een ervaren jeugdboekenauteur. Zo heeft hij eerder de reeksen 'De jonge Samoerai' en 'Bodyguard' geschreven. 'Zielenjagers', vertaald door Marc Noordenbos, is zijn nieuwste actietrilogie wederom vol actie en avontuur.

Hoofdpersoon Genna is een onschuldig meisje dat steeds meer over haar achtergrond te weten komt. Uiteindelijk ontwikkelt ze zich tot een stoere krijger. Haar beschermer Feniks is een zeer goede vechter. Hij is loyaal en wordt nooit boos op Genna. Jammer genoeg krijgt Feniks niet zoveel eigen karakterkenmerken. Hij is er vooral om Genna te beschermen en ontwikkelt zich niet echt. De slechteriken zijn op hun beurt ook een beetje karikaturen van vijanden. De bad guy is puur slecht en wordt omschreven als ‘de zwartste aller zielen’ en ‘de dood in eigen persoon’. Zo zijn de karakters behoorlijk zwart-wit terwijl wat nuance mooi was geweest.

De cover van Zielenjagers doet al vermoeden dat er veel actie in het verhaal zit en dat is ook echt de kracht van dit boek. Bradford heeft meer dan 20 jaar ervaring in de Japanse vechtkunst en kan heel goed boeiende actiescènes neerzetten. Genna en Feniks vechten en vluchten wat af, vaak redden ze het maar op het nippertje. Zoals nog snel de Tower Bridge over springen op de motor terwijl de brug al opengaat of op het laatste moment een geheime doorgang vinden in een kasteel.

‘Ik doe mijn best, maar 45 graden overhellen is bijna te veel voor me. Het asfalt suist op een paar centimeter afstand van mijn gezicht voorbij’.

Een belangrijk thema in dit boek is reïncarnatie. Genna’s ziel heeft verschillende levens gekend en door flashbacks krijg je momentopnamen van die levens te zien. Zo is ze samoerai in Japan geweest, had ze een leven als Omitl-krijger in Centraal Amerika en was ze matroos van een Spaans galjoen. Deze flashbacks zijn meestal kort en hebben steeds verband met een gebeurtenis in het heden. Daardoor weet Bradford een hoog tempo in het verhaal te houden. Hij maakt geen gebruik van uitgebreide beschrijvingen en de hoofdstukken zijn kort. Gecombineerd met steeds aanwezige flinke dosis spanning en actie, zorgt dat ervoor dat je snel door dit boek vliegt.

Zielenjagers is een explosief eerste deel in de nieuwe trilogie van Bradford. Het is een spannend boek met interessante flashbacks naar andere tijden en culturen. Een aanrader voor tieners die van lekker veel actie en avontuur houden!

Meer recensies van Karin Walta