Zeer sterke thriller

Karin Walta 01 december 2021
2001. Twee elfjarige jongens zijn vermoord, naast de jongens wordt een rode vos gevonden. De zaak heeft gelijkenissen met een eerdere onopgeloste zaak, zal het dezelfde dader zijn? Holger Munch leidt het onderzoek. Hij hoort van een getalenteerde studente van de politieacademie, Mia Krüger, en schakelt haar hulp in. Met haar scherpe blik ziet ze direct belangrijke aanwijzingen voor het onderzoek. Hun samenwerking begint en de jacht op een seriemoordenaar gaat van start…

'Sneeuwwit' is het vierde boek van Samuel Bjørk over Munch en Krüger. De eerdere boeken werden een internationaal succes en er is ook een tv-serie van gemaakt. Met 'Sneeuwwit' keert Bjork weer terug naar het duo Munch en Krüger.

Dit boek speelt zich jaren voor 'Ik reis alleen' af. Daardoor lees je over hoe Munch en Krüger eerder waren. Als je de boeken hebt gelezen is het een mooi inkijkje van hoe het vroeger was en snap je de situatie van 'Ik reis alleen' nog beter. Maar ook als nieuwe lezer is het boek goed te lezen. Je hebt de kennis van de drie andere boeken niet per se nodig.

Bjørk weet heel slim de spanning in het verhaal te houden. Vanaf het eerste hoofdstuk is er een beklemmend gevoel door de nare moorden en hoe de twee jongens gevonden worden. Het is erg knap hoe Bjørk steeds meer informatie geeft over de zaak maar daarmee ook nieuwe vragen oproept, zodat je geboeid verder blijft lezen.

Je volgt niet alleen Munch en Kruger die onderzoek doen, er zijn ook een aantal andere verhaallijntjes zoals een meisje die afgelegen woont met haar opa en een jongetje met een afwezige moeder. Hoe die verhaallijnen relevant zijn voor het centrale plot, wordt pas later duidelijk.

'Sneeuwwit' is een echte pageturner. Leuk voor de fans van Munch en Krüger maar ook zeker voor nieuwe lezers. Dit boek houdt je aandacht met een ijzeren greep vast en is nooit maar dan ook nooit voorspelbaar!

Meer recensies van Karin Walta