Vrolijke New Adult

Karin Walta 04 oktober 2020
Alex en Henry lijken gezworen vijanden. Alex is de zoon van de president van Amerika en Henry is een Britse prins, dus het is belangrijk dat ze juist goed met elkaar kunnen omgaan om de relatie tussen de twee landen niet onder druk te zetten. Ze worden gedwongen met elkaar af te spreken. Wat begint als nepvriendschap blijkt toch iets veel diepers te zijn. Ze moeten hun relatie echter geheimhouden en dat brengt weer allerlei problemen met zich mee…

“‘Ik vind het geweldig,’ doet Nora een duit in het zakje. ‘Gezworen vijanden die gedwongen worden vrede te sluiten om de spanningen tussen hun landen te verminderen? Dat heeft wel iets Shakespeareaans.”

Toen ik aan 'Rood, wit & koningsblauw ' begon had ik hoge verwachtingen (en dat is natuurlijk altijd gevaarlijk). Op Instagram had ik allemaal positieve posts voorbij zien komen over hoe geweldig dit boek was. Ik verwachtte een romantisch en grappig verhaal, en dat werd zeker ook waargemaakt.

Het verhaal was leuk opgebouwd. Eerst zijn er natuurlijk strubbelingen tussen Alex en Henry maar na niet al te lang wordt het wel duidelijk dat er meer achter zit. Soms was het verhaal ietwat langdradig en het werd allemaal wel heel netjes afgesloten.

Alex en Henry zijn beide sympathieke personages en fijn uitgewerkt. Je leest het hele boek vanuit Alex zijn perspectief en hem leer je dan ook het beste kennen. Een perspectief vanuit Henry was echt interessant geweest! Andere personages zoals Alex zus June of vriendin Nora waren sympathiek en leuk, maar minder goed uitgewerkt. Die personages maakten toch minder indruk.

'Rood, wit & koningsblauw' is een vrolijke New Adult, leuk om tussendoor te lezen. Het verhaal zit vol met humor, leuke vriendschappen en is een vertederend liefdesverhaal, maar mist af en toe net wat diepgang.

Meer recensies van Karin Walta