Een aangrijpende YA

Karin Walta 06 mei 2020
"You can't see the future yet. But it's there. Just hang on."

David is zeventien, senior class president en heeft al jarenlang een vriendin. Hij is populair op school en doet veel extra activiteiten zodat hij naar een goede universiteit kan. Maar hij heeft ook de chronische ziekte cystic fibrosis en het gaat steeds slechter met hem. Inmiddels ligt hij in het ziekenhuis en krijgt hij te horen dat hij nieuwe longen nodig heeft. Zonder de longen heeft hij niet meer dan twee jaar te leven.

Jamie is vijftien, verlegen en heeft geen vrienden meer op school. Twee jaar geleden is ze van thuisonderwijs naar een middelbare school gegaan. Toen had ze vrienden gemaakt, maar door een grote ruzie is ze nu weer alleen. Haar vader is 1,5 jaar geleden overleden en haar moeder en zij hebben het zwaar. Jamie is opgenomen in een ziekenhuis geweest vanwege een depressie en ze is nog steeds bezig om gezond te blijven. In haar vrije tijd is ze vrijwilliger op de kinderafdeling bij het ziekenhuis en daar ontmoet ze David.

Jamie en David ontwikkelen een vriendschap en hebben het over dingen die ze niet met anderen kunnen bespreken. Davids vrienden en familie zijn in ontkenning hoe ziek hij is en hij wil iemand die niet zo afschrikt van de ernst van zijn situatie. Jamie kan er beter tegen. Door gezamenlijke activiteiten zoals origami en oude films krijgen ze een hechte band en geven ze elkaar veel steun.

Cammie McGovern schreef al eerder de YA ‘A Step Toward Falling’ en ‘Say What You Will’. Ik was zelf nog niet bekend met haar andere boeken, maar ‘Just Breathe’ sprak me aan en ik ben super blij dat ik het boek een kans heb gegeven. Het onderwerp van ernstige zieke tieners is niet echt origineel meer in YA en het verloop van dit verhaal is niet per se heel origineel. Maar ‘Just Breathe’ onderscheidt zich zeker van andere YA zoals ‘The Fault in our Stars’ of ‘If I Stay’. Het boek behandelt heftige thema’s zoals chronische ziekte, depressie en zelfmoord maar op een niet te zware manier.

De hoofdpersonen zijn nuchter en het wordt nooit te sentimenteel. David en Jamie zijn sympathiek en gaan een bijzondere ontwikkeling door. David beseft dat zelfs met nieuwe longen hij hoogstens vijf tot tien jaar te leven heeft, wil hij die jaren besteden aan de universiteit? Jamie is verlegen en vindt het moeilijk om zich open te stellen maar ze merkt dat David helpen haar ook goed doet.

‘Just Breathe’ is een aangrijpend boek over twee zieke tieners die elkaar vinden en elkaar steunen. Ze hebben verschillende problemen maar ze weten elkaar echt te helpen. Ik las het in één avond uit en kon het met geen mogelijkheid wegleggen. Een mooie YA standalone die je laat lachen, huilen en je tevreden achterlaat.

Meer recensies van Karin Walta