Fandom op de filmset

Karin Walta 05 juli 2021

De beroemde 'Elementia'-boeken van M.E. Thorne worden eindelijk verfilmd op een prachtige locatie in Ierland. Fans zijn blij maar Iris, de kleindochter van M.E. Thorne, wil niks te maken hebben met de boeken of de verfilming. Helaas is haar kleine broertje wel echt fan en gaan ze naar de set in Ierland. Iris hoopt dat ze de filmproductie kan laten stopzetten maar verandert langzaam van mening mede dankzij de knappe acteur Eamon. Auteur Cory McCarthy heeft vier YA-boeken geschreven, maar Nu in de bioscoop is het eerste boek dat naar het Nederlands is vertaald. De vertaling is gemaakt door Fanneke Cnossen.

‘Dus is dit een fantasyconversiekamp of de set van een grote film?’ sneerde ik.
Cate boog zich naar voren. ‘Misschien wel allebei?’

De hoofdpersoon is Iris, die door haar familie ook wel ‘Tobberige Iris’ wordt genoemd. Ze is vrij pessimistisch en moet echt niks van 'Elementia'-fans hebben. Ze is vaak erg star en bozig en dit maakt het moeilijk om met haar mee te leven. Zo is ze vaak ronduit onbeleefd tegen mensen op de filmset. Ze gooit bijvoorbeeld de iPad van haar broertje Ryder kapot als hij stiekem een filmpje aan haar nieuwe vrienden laat zien waarop ze zingt en gitaar speelt.

Gelukkig ontwikkelt Iris zichzelf gedurende het verhaal. Aan het eind van het boek ziet ze in dat ze zich meer open moet stellen. Iemand die positief bijdraagt aan haar ontwikkeling is regisseur Cate. Zij motiveert Iris om zelf na te denken in plaats van het overnemen van de denkbeelden van haar vader. Cate heeft moeten strijden om als vrouw deze grote film te mogen regisseren en benadrukt hoe vrouwen elkaar moeten steunen. Een mooie boodschap!

‘Daarom moet je de boeken lezen, Iris. Je vader heeft het mis. Het verhaal gaat niet over een koning die wordt gestraft omdat hij een seksistische keuze maakt. Het gaat over een meisje dat de pure macht van haar moed ontdekt.’

Ook Eamon, een hoofdrolspeler in de film, zorgt ervoor dat Iris haar starre meningen bijstelt. Eamon en Iris worden erg snel verliefd, maar helaas is het iets te veel instalove. Hun relatie had beter uitgewerkt kunnen worden. Ook een aantal andere plotontwikkelingen is wat ver gezocht en ongeloofwaardig. Iris heeft namelijk net iets te vaak een belangrijke rol in het redden van de filmproductie.

Geloofwaardiger en leuk bedacht zijn de korte filmnotities op het begin van elk hoofdstuk waarin informatie wordt gegeven over welke scènes gefilmd gaan worden. Ook wordt er in het verhaal soms uit Elementia voorgelezen, zodat wij als lezers wat van die verhalen mee kunnen pikken. Elementia wordt omschreven als het feministische antwoord op de boeken van Tolkien. In het boek zitten meer leuke verwijzingen naar bekende fantasy. Naast In de ban van de ring wordt Het gouden kompas veel genoemd. Ook leuk: achterin het boek zitten een paar extraatjes verstopt zoals een playlist voor tijdens het lezen en een kaart van de 'Elementia'-wereld.

Nu in de bioscoop tackelt leuke thema’s zoals fanatieke fandoms en feminisme. Maar met ‘Tobberige Iris’ als hoofdpersoon is het soms moeilijk om je echt in te leven. Gelukkig draait ze uiteindelijk bij waardoor het boek na een matig begin wel sterk eindigt.

Meer recensies van Karin Walta