Vermakelijk, maar blijft oppervlakkig

Karin Walta 02 juli 2022

Rachel Kim zit inmiddels al vijf jaar bij Girls Forever en in die tijd is de girlband uitgegroeid tot de populairste k-popgroep ter wereld. Rachel is daar blij mee maar wil ook graag weten wat het leven nog meer te bieden heeft. Ze heeft ook belangstelling voor mode en haar carrière vervolgen in de mode-industrie lijkt haar wel wat. En dan is er ook nog een nieuwe liefde in beeld, maar een vriendje hebben terwijl je in een k-pop band zit ... dat is een gevoelige zaak.

Bright is het vervolg op Shine van auteur en k-popster Jessica Jung en is vertaald door Claudia Witteveen. Bright speelt zich vijfeneenhalf jaar na het eerste deel af. Waar Rachel in Shine als ultieme doel had om officieel te debuteren in een band, heeft ze zich in dit boek, dankzij haar management DB, al lang bewezen als artiest.

‘Het is tijd om een plan te trekken. Met een beetje geluk kan ik met de hulp van DB een carrière opbouwen die verder gaat dan Girls Forever. Al kan ik me daar op dit moment nog niets bij voorstellen. Wat komt er na Forever?’

Rachel is een sympathiek personage dat contact probeert te leggen met haar bandgenoten. Helaas is de sfeer tussen de negen leden zelfs na ruim vijf jaar niet geweldig. De andere leden gunnen elkaar maar weinig individueel succes en kunnen behoorlijk gemeen tegen elkaar doen. Rachel blijft halsstarrig beleefd en weigert vaak te geloven dat de meiden echt met opzet gemeen tegen elkaar zijn. Dat voelt naïef en ongeloofwaardig, want ook Rachel zal toch beter moeten weten en zal ook zelf niet perfect zijn.

Helaas blijven ook de andere meiden oppervlakkig, ze zijn nogal inwisselbaar en hebben geen duidelijke eigen identiteit. Rachel heeft met geen enkel ander bandlid een echte klik. Mina kwam al voor in het vorige deel en het was bekend dat ze door haar vader onder grote druk wordt gezet. Toch wordt ook dit personage in dit boek niet verder uitgewerkt. De venijnige sfeer onder de leden gaat ver en soms vraag je je af waarom Rachel überhaupt bij de groep wil blijven, zeker gezien al haar andere interesses.

Dit boek mist een duidelijke focus, zoals Shine dat wel had. Want Rachel wil graag verder met de band maar óók een modelijn, én een realityshow met haar zus, én een vriendje. En dan baalt ze ook nog van gemiste kansen zoals een eigen radioprogramma en een Vogue-shoot.

De romantische verhaallijn in dit boek is lief en aandoenlijk, want Rachels nieuwe vriendje Alex is erg begripvol en ondersteunend. Dat lijkt echter ook zijn enige functie te zijn, hij is nooit boos op Rachel en dat is gek want de keuzes die Rachel maakt hebben keer op keer gevolgen voor hem.

Als je bekend bent met auteur Jessica Jung weet je dat ze zelf ook in een k-popband zat. Ze heeft, net als Rachel, met acht andere meiden in een groep gezeten, heeft een eigen modelijn en een samenwerking met haar zusje gehad. Veel fans proberen dit boek dan ook met Jungs eigen ervaringen te vergelijken en het is de vraag in hoeverre Jung dit boek heeft gebruikt om indirect te vertellen hoe ze haar tijd als k-poplid heeft ervaren.

Bright is een vermakelijk verhaal over de harde wereld van k-pop, zeker als je in je achterhoofd houdt dat Jung zelf ervaringsdeskundige is. Toch blijft het allemaal erg oppervlakkig en weet het als opzichzelfstaande Young Adult-boek niet te overtuigen.

Meer recensies van Karin Walta