Assepoester met een twist

Karin Walta 09 augustus 2021

Prinses Ashleigh Charmaine heeft een erg zwakke gezondheid, haar hart functioneert namelijk niet goed. Dit heeft haar de bijnaam ‘De glasprinses’ opgeleverd. Als een orakel voorspelt dat het verhaal van Assepoester werkelijkheid zal worden, en dat Ashleigh daarin een grote rol gaat spelen, is iedereen verbaasd. Zal de zwakke prinses zonder magie dan Assepoester blijken te zijn? En zal ze werkelijk trouwen met een knappe prins?

Breekbaar als glas is het tweede deel in de ‘The Forest of Good and Evil’-reeks van Gena Showalter. In deze serie zijn sprookjes echte voorspellingen die uitkomen op onverwachte manieren. Deze sprookjes zijn bovendien niet de schattige Disney-versies maar de Grimmversies inclusief de duistere elementen. In Koud als sneeuw, het eerste deel in de reeks, kreeg het sprookje van Sneeuwwitje een twist, en deze keer is het dus de beurt aan Assepoester.

Het verhaal wordt wisselend uit het perspectief van Ashleigh en Saxon verteld. Saxon kennen we al uit het eerste boek als een goede vriend van Roth. Elk hoofdstuk begint met een rijmpje, toepasselijk voor de gebeurtenissen in het hoofdstuk. Deze rijmpjes zijn op een creatieve manier vertaald naar het Nederlands door vertaler Sandra C. Hessels.

Een van de sterkste punten van dit boek is de worldbuilding. Showalter heeft een beschrijvende schrijfstijl, en laat het rijk Enchantia echt tot leven komen. De wereld is extra mysterieus door de sprookjes die in deze boekenreeks profetieën zijn. In het eerste deel werden de gebeurtenissen veel vergeleken met het sprookje van de profetie en waren er wat problemen met de trage vaart van het verhaal. Maar in dit deel gebeurt er veel meer in korte tijd en staat niet alles in teken van de profetie. Daardoor is er meer ruimte voor het verhaal zelf en krijgen ook de onderwerpen die niet direct met het sprookje te maken hebben, zoals reïncarnatie, meer aandacht.

Ashleigh is een sympathieke hoofdpersoon. Ze heeft misschien een zwak hart, maar ze is niet bang om hard te werken. Bovendien is ze intelligent en leert ze steeds meer hoe kan ze Saxon te slim af kan zijn. Saxon en zij beginnen namelijk als vijanden, maar langzaamaan worden ze geliefden. Deze ontwikkeling is soms wat aan de zoetsappige kant.

In dit boek komen naast Saxon ook andere personages uit het eerste deel terug. Zo maken Roth en Everly hun opwachting en zijn de heks Ophelia en orakel Noel ook terug om te helpen en tegelijk wat verwarring te zaaien. Ophelia en Noel zijn erg leuke karakters en eigenlijk verdienen ze hun eigen boek. Ze lijken soms hun vrienden te verraden, maar ze handelen uit de overtuiging dat ze het goede doen voor heel Enchantia. Dat is natuurlijk een interessant uitgangspunt. Ze horen bij het clubje maar ook niet helemaal. Ophelia en Noel zijn gelukkig het volgende boek weer van partij, zo kondigt Ophelia al aan:

‘En alles is in orde in het koninkrijk… maar dat is voorlopig. We weten allemaal dat het volgende sprookje alweer in volle gang is… Niet? Ligt dat aan mij? Ben ik de enige die dat weet?’
De heks knipoogde en klopte in een tevreden gebaar haar handen af. ‘Tot de volgende keer!’

Breekbaar als glas is een leuke hervertelling met fijne karakters en goede wordbuilding. Assepoester krijgt een unieke twist met leuke nieuwe elementen zoals meer magie, reïncarnatie en zelfs draken. Dit tweede deel uit de reeks is veel sterker dan het eerste. Hopelijk kunnen we in het volgende boek opnieuw op bezoek in het bijzondere Enchantia!

Meer recensies van Karin Walta