Weer liefde vinden na verlies

Karin Walta 21 januari 2021

Kyle en Kimberly zijn al zes jaar samen en worden gezien als het perfecte stel. Maar dan maakt Kimberly het uit tijdens hun eindexamenfeest. Ze wil ontdekken wie ze is zonder Kyle. Als ze diezelfde avond een auto-ongeluk krijgen, wordt Kyle wakker met hersenletsel en is Kimberly overleden. Hij heeft het zwaar en kan er moeilijk met zijn vrienden of familie over praten. Dan ontmoet hij Marley, die worstelt met haar eigen verlies. Ze helpen elkaar en voelen direct een connectie. Kan Kyle verliefd worden op iemand anders dan Kimberly?

Al die tijd is geschreven door Mikki Daughtry en Rachael Lippincott. Eerder schreven de auteurs ook het boek Vijf stappen van jou, dat inmiddels al succesvol verfilmd is. Al die tijd is naar het Nederlands vertaald door Karin Pijl. Het boek heeft een prachtige sfeervolle cover, die ook mooi bij het verhaal past.

Het tempo in het verhaal ligt hoog. Al snel lees je over het ongeluk en de eerste hoofdstukken hebben een zwaarmoedige sfeer, omdat Kyle niet goed raad weet met zijn verdriet. Je zit midden in het verhaal voordat je de tijd hebt gekregen om de personages te leren kennen. Op het moment dat het ongeluk plaatsvindt weet je dus nog niet goed wie Kimberly is en hoe hun relatie echt in elkaar zit.

De auteurs weten de lezer soms op het verkeerde been te zetten. Op de helft van het boek wordt er een nieuwe draai aan het verhaal gegeven waardoor je geboeid blijft lezen. Door de grote gebeurtenissen en vele emoties voelt het soms wel wat soap-achtig aan. Er is veel drama, zeker op het eind. Niet alle gebeurtenissen zijn realistisch genoeg om geloofwaardig te zijn, waardoor meeleven met de personages op sommige momenten ook wat lastiger is.

'"Ik wil weten hoe het is om me om te draaien en jou daar níét te zien." Ik slik terwijl haar woorden in mijn hoofd weergalmen.'

Voor Kyle was het al helemaal duidelijk wat hij na zijn afstuderen ging doen: studeren aan UCLA, samen met Kimberly. Nu moet hij erachter komen wie hij is zonder haar en dat lukt dankzij Marley. Hij heeft direct een connectie met haar en die relatie ontwikkelt zich snel. Marley zelf blijft eerst wat mysterieus, maar dat heeft een duidelijke functie in het verhaal. In de tweede helft van het verhaal worden er meer antwoorden gegeven en dat maakt het haast onmogelijk om het boek weg te leggen.

Al die tijd is een emotionele rollercoaster die grote thema’s behandelt zoals dood, rouw en verliefd worden. Auteurs Daughtry en Lippencott hebben slimme plottwists aan het verhaal toegevoegd. Omdat deze soms een beetje rammelen is Al die tijd een fijn verhaal, dat desondanks nooit echt briljant wordt.

Meer recensies van Karin Walta