Een leuke originele verhaalwereld

Karin Walta 30 mei 2020
‘De ijzige verloofde’ is het eerste deel van een nieuwe reeks van Christelle Dabos. Voor dit boek heeft Dabos al meerdere prijzen gewonnen. Het boek zou dezelfde sfeer hebben als ‘Harry Potter’ en De noorderlicht’-trilogie. Klinkt goed toch? Ik begon met hoge verwachtingen aan dit buzzboek.

De wereld in ‘De ijzige verloofde’ is opgebroken in stukken en bestaat uit verschillende arken, met mensen die allemaal een ander soort magie hebben. Hoofdpersoon Ophelia woont op de ark Anima. Op Anima is haast iedereen familie van elkaar, maar Ophelia wijst steeds huwelijksaanzoeken af van verre neven. Toch komt ze niet onder een huwelijk uit, ze wordt uitgehuwelijkt aan iemand die op de ark de Pool woont. Die verbintenis is zeer ongebruikelijk en Ophelia moet haar vertrouwde ark verlaten op naar de ijskoude ark te gaan. Weet zij zich te redden in deze keiharde omgeving? En waarom is ze eigenlijk uitgehuwelijkt?

Het sterkste punt van ‘De ijzige verloofde’ is toch wel de verhaalwereld. Het is een complexe wereld die heel origineel aanvoelt en veel potentie heeft. De verschillende arken en de verschillende soorten magie zijn leuk uitgewerkt. Ophelia heeft interessante krachten en ook de ander soort krachten zijn mooi verzonnen.

Maar helaas vond ik sommige zaken ook wat minder goed. De opbouw is wel erg traag. De verhaalwereld wordt wel goed uitgelegd maar waar het verhaal dan echt naar toe gaat is heel lang onduidelijk.

Bovendien krijg je pas na driekwart echt meer informatie over personages zoals Thorns tante Brunhilde, waardoor je pas echt een idee krijgt hoe ze in elkaar zitten. Ophelia vond ik helaas een beetje een saai personage, ze is erg meegaand met haar situatie. Alles overkomt haar, gelukkig wordt ze op het laatst iets actiever. Ook haar verloofde Thorn blijft nog iets te oppervlakkig.

‘De ijzige verloofde’ heeft soms een duistere sfeer en is zeker op het eind spannend. Door de originele verhaalwereld bleef ik verder lezen, maar hopelijk zijn in het vervolg ook de personages nog overtuigender en zit er iets meer vaart in.

Meer recensies van Karin Walta