Best wel een episch liefdesverhaal!

Karin Walta 06 november 2020

De zestienjarige Nate is gek op films, maar gelooft niet meer in happy-ends. Zijn relatie met zijn vriendin Florence is recent uitgegaan, nadat zij vreemd was gegaan. Nate is nog bevriend met Florence en heeft eigenlijk ook nog gevoelens voor haar. Maar dan komt Oliver James Hernandez weer in zijn leven. Hij heeft Oliver al vijf jaar niet meer gezien, maar ze waren vroeger beste vrienden. Er is echter jaren geleden iets tussen hen gebeurd en daarom hebben ze geen contact meer gehad. Nu Oliver weer in beeld is vraagt Nate zich af: heeft hij nog gevoelens voor Oliver?

Dit is best wel een episch liefdesverhaal is het debuut van Kacen Callender. Die titel schept natuurlijk al hoge verwachtingen. Het boek is vertaald door Annelies Jorna, en het is een van de eerste boeken uit de nieuwe Glow-reeks van uitgeverij Querido. De serie is speciaal bedoeld om queer-boeken in de schijnwerper te plaatsen.

'"Het is oké om van iemand te houden."
"Dat weet ik." Dat wist ik niet. Ik denk dat ik het nog steeds niet weet. Het heeft iets van vrijwillig voor een vuurpeloton staan. Uit mezelf goedvinden dat me pijn wordt gedaan, want pijn hoort er onvermijdelijk bij.'

Hoofdpersoon Nate vindt het moeilijk om hechte banden aan te gaan, mede door het verlies van zijn vader op jonge leeftijd. Waarom zou je jezelf openstellen als er een grote kans is dat je gekwetst kan worden? Door deze angst duwt hij mensen van zich af en neemt hij slechte beslissingen. Hij communiceert onhandig en is niet eerlijk over zijn gevoelens.

Een terugkerend thema in het boek is dat personages niet helemaal open zijn over hun gevoelens, daarmee een ander personage kwetsen en dit tweede personage daardoor heel boos wordt. Soms voelde het frustrerend dat telkens datzelfde probleem zich voordoet. Je wilt Nate soms wakker schudden zodat hij eindelijk gewoon open en eerlijk is. Maar aan de andere kant is het ook wel weer geloofwaardig, want tieners die slecht communiceren zijn niet bepaald zeldzaam.

Qua plot is het verhaal niet echt spannend of origineel. Het boek bevat veelgebruikte YA-thema’s zoals verliefd worden, relaties, de eerste keer, studiekeuze en rouw, en werkt deze op een mooie manier uit. Wat heel fijn is dat de personages in het verhaal niet te veel met labels bezig zijn. Nate heeft eerst iets met Florence en daarna wordt hij verliefd op Oliver, maar niemand vraagt of hij nu bi of homo is. Mensen worden niet in hokjes gedeeld, het gaat puur om de verliefdheid. Dat is heel mooi gedaan.

Dit is best wel een episch liefdesverhaal laat zien dat een episch liefdesverhaal niet per se een groot avontuur vol dreiging en gevaarlijke vijanden hoeft te zijn. Want als je echt verliefd bent dan is dat op zichzelf al episch genoeg. Een mooie gedachte.

Meer recensies van Karin Walta