Aardig debuut met mooie opbouw

Karin Walta 20 oktober 2020

De zussen Céli en Phaun wonen in het Wederwoud. Céli is ongeneeslijk ziek en Phauns hele leven draait om de verzorging van haar zus. Maar dan lijkt er een mogelijke oplossing voor Céli’s ziekte te bestaan en Phaun is vastbesloten die na te jagen. Ze vertrekt van huis en begint een reis door het Wederwoud.

Voorbij het Wederwoud is het debuut van Valentijn Ringelberg. Het boek is een eerste deel van de 'De Raad van Vha'Rymn'-serie. De eerste indruk is goed, want het boek heeft een mooie, sfeervolle cover en de proloog begint sterk, het weet de aandacht van de lezer goed te pakken.

Het verhaal is slim opgebouwd. Na een intrigerende proloog lees je eerst over de huidige situatie van de zussen. Phaun cijfert zichzelf helemaal weg en heeft maar weinig contact met anderen. Maar als ze hoort dat het bijzondere Vhéi-volk haar zus kan helpen, gaat ze op zoek naar de laatst levende Vhéi. Dit doet ze zonder duidelijk plan van aanpak, maar ze komt al snel genoeg hulp tegen in het woud. Zeker na het einde toe komen de gebeurtenissen in een stroomversnelling en weet Ringelberg de spanning op te voeren.

'Ik wilde niemand tot slaaf maken. Zeker niet omdat ik als geen ander wist hoe een gevangenis kon ontstaan uit de steun die je aan je dierbaren verleent. Dat wenste ik niemand toe.'

Phaun is een sympathiek personage, ze heeft alles over voor haar zus. Het boek is geschreven vanuit haar ik-perspectief. Daardoor leer je haar goed kennen en ben je je als lezer bewust van haar gedachten en gevoelens. Af en toe voelden haar gedachten wel wat overdreven, iets te dramatisch. Zo denkt ze dat zij de oorzaak is van geweld en leed, terwijl het duidelijk is dat zij er niets aan kan doen.

'Wat had ik toch? Wat maakte mij zo bijzonder dat ik overal een spoor van leed en bloed achterliet. De tranen en de pijn, ik was het voorbij.'

De verhaalwereld is vanaf het begin goed uitgewerkt. Ringelberg weet de bijzondere wereld van het Wederwoud levendig neer te zetten. Het is een sprookjesachtige omgeving met meerdere volkeren en landen. Er zijn niet te veel personages en het verhaal blijft goed te volgen. Ringelberg weet genoeg plottwists in het verhaal te verwerken, waardoor je geboeid blijft.

Voorbij het Wederwoud is een aardig debuut, met een fijne opbouw. De verhaalwereld is interessant en dit deel is een mooie start van een nieuwe fantasyserie.

Meer recensies van Karin Walta