Ontroerend debuut

Karin Walta 30 november 2019
‘Het vuur in mij’ gaat over de tiener Ava. Ava heeft haar ouders en nichtje verloren in een brand en heeft zelf ernstige brandwonden opgelopen. Na een heftig jaar vol met operaties en behandelingen, gaat ze met tegenzin weer naar school. Daar ontmoet ze Piper, ook een brandwondenslachtoffer, en leert Ava langzaam weer echt te leven en zichzelf te accepteren.

Ava maakt een mooie ontwikkeling door in het verhaal. Ze heeft zulke traumatische dingen meegemaakt en vindt moeilijk om in de spiegel te kijken. Ze is erg gesloten en wil eigenlijk maar twee weken naar school en daarna weer thuisstudie doen, maar haar nieuwe vriendin Piper haalt haar over om op school te blijven.

Piper helpt Ava om zich minder druk te maken over de starende blikken die Ava overal krijgt. Bovendien weet Piper hoe het is aangezien ze zelf ook brandwonden heeft door een auto-ongeluk. Helaas gaat Piper eigenlijk minder goed met haar eigen trauma om en maskeert ze het met humor. Dit contrast tussen Ava en Piper wordt steeds duidelijker naarmate het boek vordert en is mooi gedaan.

‘Je kunt Piper niet beter maken. Het enige wat je kunt doen, is samen sterker zijn.’

Een belangrijk thema in het boek is vriendschap en familie. Ava’s en Pipers vriendschap is belangrijk voor hun herstel, samen helpen ze elkaar voorruit. Maar niet alleen Piper, ook Ava’s oom en tante zijn een grote hulp in haar herstel. Zelf zijn haar oom en tante aan het rouwen om het verlies van hun dochter, maar ze verliezen nooit Ava uit het oog tijdens hun verdriet.

Een andere steun voor Ava is de theaternerd Asad. Ava speelde voor de brand in alle musicals en vond het heerlijk om te zingen. Asad en Piper moedigen haar aan die liefde niet op te geven. Zij helpen haar inzien dat ze is meer dan haar huid. Je beperking/littekens definiëren je niet.

‘Verdergaan betekent niet dat je alles moet vergeten,’ zegt ze. ‘Het betekent dat je de pijn loslaat, meer niet.’

‘Het vuur in mij’ van Erin Stewart is een emotioneel boek met ook luchtige grappige momenten. Het verhaal laat zien dat vrienden en familie je altijd verder kunnen helpen en hoe belangrijk zelfacceptatie is. Een ontroerend debuut vol humor, vriendschap en liefde!

Meer recensies van Karin Walta