De prachtige cover van De schaduwman trekt moeiteloos de aandacht in de boekhandel door de opvallende kleuren en de grote titel op de voorkant. Na het lezen kan ook geconstateerd worden dat het beeld een link heeft met het verhaal, dus daar is goed over nagedacht.
Fields heeft gekozen voor een thriller met regelmatige wisseling in perspectief. Zo krijgen we informatie vanuit zowel de dader, speurder als slachtoffer waardoor het verhaal tot leven komt. De afwisseling is prettig en goed gekozen, bijvoorbeeld het perspectief van de 12 jarige Maggie voegt echt wat toe.
Hoofdpersonages zijn de forensisch psycholoog Woolwine en inspecteur Baarda, vanuit de onderzoekskant, maar zeker ook Elsbeth en de dader aan de andere kant. Woolwine en Baarda zijn een bijzonder stel. De visueel beperkte Woolwine neemt haar Amerikaanse manier van doen mee in het contact met Baarda en zijn collega’s en houdt er een bijzondere werkwijze op na. Ze is gesloten over zichzelf, geneigd om vanuit een “vecht” houding op alles en iedereen te reageren en volgt volledig haar eigen pad. Baarda is een zorgzame man, die gaat voor de samenwerking maar tegelijkertijd in de dialoog met Woolwine de confrontatie zeker niet schuwt.
We leren de dader kennen door de gedeeltes van De schaduwman vanuit zijn perspectief, maar zeker ook in de verhalen van Elsbeth en Maggie en door de overpeinzingen van Woolwine. De titel is zeer passend gekozen zal dan ook blijken uit het verhaal.
Fields is een meester in het creëren van een spanningsboog en je als lezer aan de pagina’s gekluisterd te houden en ook ditmaal is dat haar wederom goed afgegaan. Mede door de wisselingen in perspectief, ieder hoofdstuk dat eindigt met een cliffhanger en de wijze waarop Fields onder je huid weet te kruipen maakt dit een zeer sterke thriller. De schaduwman is een zeer sterke thriller waarbij je als lezer enkel kan hopen dat Fields het niet bij dit enige boek houdt met het duo Woolwine en Baarda.

Meer recensies van Karina Hoekerswever - Hanegraaf