Een spannend vervolg waarbij je lang in het ongewisse blijft

Wanneer er nieuwe patiënten in de groep komen moeten de onderlinge verhoudingen opnieuw worden bepaald. Maar ook bij de behandelaren is het zoeken naar wie bepaald, welke lijnen er worden uitgezet en welke gevolgen dat mogelijk zou kunnen. De onderlinge samenwerking brengt de nodige spanningen met zich mee, want wat als je helemaal niet gehoord wordt maar wel de gevaren opmerkt die een beslissing met zich mee lijkt te brengen?.
Kamphuis weet de lezer een geloofwaardig beeld te schetsen van hoe het leven in een TBS kliniek er aan toe gaat, haar expertise is hier duidelijk van meerwaarde. Zowel op gebied van behandeling als het dagelijks leven op de groep weet ze een helder beeld van te creëren. Wanneer WP, GZ psycholoog, uit een eerdere serie van Kamphuis haar opwachting maakt is dat voor de lezers van haar eerdere boeken zeker een leuke touch.
De spanning weet Kamphuis vanaf het begin in te brengen door de onderhuidse spanning aan te brengen in de dialogen tussen behandelaren en TBS’ers, niet altijd door wat er gezegd wordt maar juist door wat er niet gezegd wordt. “There’s more than meets the eye” is een zeer passende omschrijving en maakt dat je als lezer lang in het ongewisse blijft hoe het verhaal in elkaar steekt. De nieuwkomer weet te intrigeren en te verrassen, tot aan de laatste pagina’s toe. Al met al is De Nieuwkomer zeker een mooi vervolg op De kliniek en is het te hopen dat we Sanne nog weer gaan tegenkomen in een volgend verhaal.

Meer recensies van Karina Hoekerswever - Hanegraaf