Paniek van Lauren Oliver

PANIEK is begonnen zoals zoveel in Carp: omdat het zomer was en er niets anders te doen was. De regels zijn eenvoudig. Een dag na de diploma-uitreiking vindt De Sprong plaats, waarna het spel de hele zomer lang doorgaat. En na de laatste uitdaging krijgt de winnaar de pot.
Heather had nooit gedacht dat ze mee zou doen aan Paniek, het legendarische spel onder eindexamenkandidaten. Laat staan dat ze er compleet voor zou gaan. Maar voor ze het weet, zit ze er tot over haar oren in en ontdekt ze dat ze moediger is dan ze dacht. Dodge daarentegen twijfelt er geen seconde aan dat hij dit jaar Paniek gaat winnen. Hij wordt gedreven door een groot geheim en angst is hem vreemd. Maar hij weet niet dat er meer kandidaten rondlopen met een geheim. Kandidaten die net als hij er alles voor overhebben om te winnen... '

De schrijfstijl vond ik goed. Het las vlot mede omdat het een YA is. Ik had enkel moeite met de overgangen die Lauren soms maakte. Soms voelde het van de hak op de tak springen.

De eerste hoofdstukken waren zeer moeilijk om te begrijpen en mee te zijn in het verhaal. Er zat wel spanning in het verhaal naarmate je een paar hoofdstukken verder was. Dat zette mij aan om verder te lezen. Ondanks ik soms boos was bij bepaalde gebeurtenissen, wilde ik het uit hebben om het einde te weten te komen.

Het verhaal wordt gezien door de ogen van twee hoofdpersonages namelijk Heather en Dodge. Twee totaal verschillende personen met beiden geheimen en problemen. De afwisseling tussen beide vond ik aangenaam. Het verhaal was zo in evenwicht.

Er waren veel personages! Ik heb gelukkig de vier belangrijkste goed uit elkaar kunnen halen. De bij-personages waren een ramp om te onthouden eerlijk gezegd.

Dodge speelt het spel mee om wraak te nemen. Wat ik begrijp, maar hij is een personage dat mij bang maakt. Wat hij allemaal gedaan heeft en van plan was om te doen, is erg. Ik weet het, je leest een verhaal het mag. Maar ik had moeite om deze gedachten te onthouden. Ik ben tenslotte ook maar een mens.

Heather heeft geen gemakkelijk leven. Niemand eigenlijk op Carp. In ieder gezin zijn er problemen. Sterk dat Heather doorzet en ervoor gaat. Lauren heeft haar mooi omschreven in het verhaal. Haar liefde voor haar zusje is prachtig.

Er komt één personage voor waarvan ik eerst niet inzag wat zijn rol ging zijn tot een bepaald moment. Deze is goed uitgewerkt, mijn complimenten. Goed dat deze wending erin zat! Wie het is, moeten jullie te weten komen door het te lezen :-).

Het concept van Paniek vind ik zeer mooi. Dat sprak mij aan om te lezen. Maar de opdrachten zijn zo erg. Ik heb ingezien dat zulke verhalen me boos maken en daarom ga ik dit genre/concept niet meer kopen.

Wat ik jammer vond was het einde. Deze was super beschreven, maar te kort. Je komt te weten wie het spel wint, maar wat er daarna nog zal gebeuren is zeer vaag omschreven. Dit mocht uitgebreider zijn voor mij. Ik had nog enkele vragen die ik opgelost wilde hebben en nu kan dit niet. Zo zit ik een beetje op mijn honger.

Voor de spanning, de vlotheid en de originaliteit van het concept geef ik dit boek 3 sterren. Ik kan het helaas niet meer geven omdat er ook een aantal minpunten aanwezig zijn voor mij. Dit neemt niet weg dat het geen goed boek is, integendeel!
Ik begrijp waarom mensen dit een super boek vinden en deze zeer graag zouden lezen en 10 op 10 geven.

Meer recensies van Kayleighsbooksadventure