Mademoiselle Coco

'Parijs 1919: het is Coco Chanel gelukt een succesvol mode - imperium op te bouwen. Haar mode is revolutionair, bevrijdend en het toppunt van elegantie. Maar als haar minnaar Boy Chapel omkomt bij een ongeluk, is ze verlamd van verdriet. Pas als zij het plan opvat om haar grote liefde te vereeuwigen met een parfum, bloeit ze op. Tijdens haar zoektocht ontmoet ze Dimiti Romanov. Met hem aan haar zijde reist Ccco af naar Zuid - Frankrijk, naar de wieg van de parfumerie. Daar komt ze haar liefdesparfum op het spoor dat nog steeds het succesvolste geurtje ter wereld is: Chanel N°5.'

Wat een mooie cover! Het beeld is zo mooi, ik wil er zelf naartoe. De titel, de letters en de foto maken alles één. Het is de stijl van Coco: elegantie met een vleugje innovatie.

Ik vond de schrijfstijl goed. Het las vlot. De plaatsen waren zeer mooi beschreven en de personages waren ook goed uitgewerkt. Soms was het theoretisch maar dit moest. Anders ontbrak er iets aan het verhaal. Door dit gegeven heb ik veel zaken bijgeleerd over de geschiedenis en het maken van een parfum.

Ik hou van Coco, wat een vrouw. Ze heeft veel meegemaakt in haar leven. Haar leven was met vallen en opstaan. De emoties die ze had waren aangrijpend om te lezen als lezer. Ik begreep haar volledig. Ze is een getalenteerde vrouw en streeft om onafhankelijk te zijn, dit lukt haar. Coco is een vrouw die innovatief en vastberaden is. Ze moet van ver komen om het waar te maken. Naast een droevige jeugd en verlies van dierbaren blijft Coco doorzetten. Een voorbeeld voor velen en zeker een inspiratiebron.

Maisa, de beste vriendin van Coco is een zeer temperamentvolle persoon op diverse vlakken. Ze is niet altijd een goede vriendin in mijn ogen geweest voor Coco. Ik vond haar lief in het begin om Coco te troosten en haar terug moed te geven na de dood van Coco's minnaar maar na een tijd doet ze zaken die niet vriendinwaardig zijn. Ondanks dit gegeven is de steun die Maisa aan Coco geeft prachtig.

Dimitri is een goed persoon. Hij is er voor Coco en steunt haar volledig. Ik vind het mooi hoe de twee een band krijgen met elkaar. Maar toch ben ik boos op Dimitri. Ik begrijp zijn beweegredenen goed, maar of hij er goed aan deed, denk ik niet.

Ik geef dit boek 3.5 sterren. Ik had twee opmerkingen. Naar het einde op vond ik het te snel gaan, dit mocht uitgebreider geschreven zijn. Daarnaast waren sommige stukken zeer theoretisch waardoor ik het een aantal keer herlas. Maar dit neemt niet weg dat het niet prachtig was, integendeel. Ik zat in het verhaal, het was zo leuk om dit mee te maken. Coco was en is nog steeds een pracht vrouw en een icoon voor velen! Diep respect voor haar moed en doorzettingsvermogen om het te maken als onafhankelijke vrouw.

Meer recensies van Kayleighsbooksadventure