aangrijpend verhaal dat je in 1 ruk uit leest

KellyDePreester 25 augustus 2022
Via love to read mocht ik pleasant valley vooruit lezen. Dit verhaal kwam gisteren uit. Dank je wel dat ik dit verhaal al mocht lezen en zo kon kennismaken met Kite.
In dit aangrijpende verhaal, dat zich afspeelt in Amerika in de jaren 70, volgen we Shannon en haar familie.
Shannon (Kite) is een verlegen meisje van negen dat in een goeie buurt in een modaal gezin opgroeit. Haar vader werkt erg hard en haar moeder probeert de ideale huismoeder te zijn.
In deze buurt (pleasant valley) komt een 'probleemgezin' met heel wat kinderen wonen. Net zoals in vele buurten is er hier ook sociale controle. Iedereen weet alles van elkaar. In dit verhaal worden we geconfronteerd met de negatieve gevolgen die deze controle kan veroorzaken. Hoe erg kan het worden? Het verhaal wordt uit het oogpunt van Kite verteld in een tijdsspanne van 10 jaar. We lezen hoe ze verschillende trauma's oploopt en hoe ze hiermee omgaat en zo een volwassen vrouw wordt.
Het verhaal wordt in twee delen verteld, waarbij het eerste deel het hefstigste van de twee is. Dit deel gaat vooral over de eerst jaren van Kite haar leven. Eens je hier voorbij bent, kan je als lezer weer op een gewone manier ademen. De gevolgen van de gebeurtenissen komen hier aan bod, maar spelen zich niet op de voorgrond af.
De sterkte van dit verhaal is de geloofwaardigheid van de gebeurtenissen en de manier waarop Kite omgaat met deze heftige ervaringen. De trauma's die Kite te verwerken krijgt, voel je als lezer goed aankomen. Als lezer voel je ook onmacht en wil je steeds verder lezen om te weten hoe het verder gaat met Kite. De sfeer van de jaren 70 wordt op een correcte manier weergegeven. Dit verhaal lees je, ondanks het thema heel snel uit.
Ik geef dit verhaal 4 sterren, omdat een zwaar thema op een vlotte manier weergegeven wordt en het je ook doet nadenken.

Meer recensies van KellyDePreester