schreeuw voor het klimaat

KellyDePreester 06 november 2022
Via de hebbanleesclub mocht ik dit boek gaan lezen.
Ik kende deze auteur nog niet en las ook nog niet eerder een boek waarin het klimaat het hoofdthema is. Ik was dus erg benieuwd naar dit verhaal.
Het verhaal wordt in een aantal delen opgedeeld. We volgen in elk deel een ander personage, terwijl het verhaal verderloopt. We starten het verhaal met Didrik en zijn gezin.
Didrik is een man die een modaal gezin heeft, ze hebben het financieel goed en zijn relatie heeft zoals elke relatie ups en downs.
Her verhaal speelt zich ongeveer in onze tijdzone af. Covid is reeds overwonnen, maar er loert een andere vijand om de hoek. De opwarming van de aarde. Zoals in het echte leven heeft iedereen een andere mening over dit thema en dat merk je ook als je het boek gaat lezen.
Didrik moet noodgedwongen met zijn gezin vluchten door de aanhoudende bosbranden. Hij wordt even een klimaatvluchteling en voelt hoe het is als je alles moet achterlaten en op andere mensen moet vertrouwen om te kunnen voorzien in je basisbehoeften.
In een volgend deel volgen we de minnares van Didrik. Hierbij krijgt het verhaal nog andere personages die ook aan bod komen in volgende delen. Het laatste deel wordt uit het standpunt van de tienerdochter van Didrik vertelt.
Doordat het verhaal in verschillende delen opgesplitst is, krijgt het verhaal meer dimensies en kan je de verschillende kanten in dit debat volgen.
De schrijfstijl is goed waardoor je als lezer geboeid kan blijven lezen.
Ik geef het boek dan ook 4 sterren.

Meer recensies van KellyDePreester