Own voices geschiedenis

Kersentaart 07 april 2021
Ik lees niet veel geschiedenisboeken en de reden dat ik dit boek las was omdat één van de Bookriot Read Harder uitdagingen was om een LHBTI+ geschiedenisboek te lezen. Maar wat ben ik blij dat ik dit boek opgepakt heb!
Ik heb het boek redelijk snel achterelkaar uitgelezen. Het heeft mijn kijk op transmensen verbeterd en verruimd. Ik heb in het verleden 'Monica, mijn vader' gelezen maar het boek was geschreven vanuit het perspectief van een cis dochter over haar vader. Hoe respectvol ze ook probeerde te zijn dat is natuurlijk niet hetzelfde als iets lezen wat een trans persoon over zichzelf zegt. Dat heeft dit boek wel duidelijk gemaakt.
Het mooiste vond ik de stukken met interviews waarin verschillende transmensen die in het feitengedeelte aanbod komen zelf hun woord mochten doen. De mensen zijn allemaal verschillende leeftijden en hebben allemaal verschillende ervaringen.
De feiten die in het boek naar voren komen over medische behandelingen waren interessant. Ook de stukken over de behandeling van transgender zijn in de media waren fascinerend. Het boek loopt tot het moment waarop het geschreven is, dat was interessant omdat het ook representatie is die ik zelf kan herinneren.
Ik raad dit boek aan voor mensen die meer willen leren over de T in LHBTI+ en dat van de mensen zelf.

Meer recensies van Kersentaart