Geschiedenis over vrouwen

Kersentaart 16 juni 2021
Ik denk dat het boek heel duidelijk een beeld schetst over hoe seksisme in geschiedschrijving vroeger, nog steeds een rol speelt in beeldvorming nu. Dat wat wij kennen als feiten, bijvoorbeeld dat vrouwen als tieners trouwden, helemaal niet overeenkomt met de feiten, namelijk dat vrouwen die geen hoge adel waren trouwden toen ze in de twintig waren.
Het is wel waar dat op sommige punten het boek vooral de levens van een aantal vrouwen samen probeert te vatten en dat het niet altijd direct duidelijk is wat het punt van de opsomming is. Ook vond ik dat bij een aantal beschrijvingen veel nadruk gelegd werd op de relaties van de vrouwen en te weinig op wat ze zelf gedaan hebben.
Ik raad het boek aan om meer te leren over belangrijke vrouwen uit de Nederlandse geschiedenis.

*Op het moment van schrijven is dit boek als Eboek te lenen bij de Online Bibliotheek

Meer recensies van Kersentaart