Neurowetenschapper haal testosteron onderuit

Kersentaart 01 april 2021
Ik hou van non-fictie boeken over feministische onderwerpen nadat ik de boeken van Angela Saini had gelezen over seksisme en racisme in de 'harde' wetenschappen wilde ik meer leren.
In dit boek haalt Fine standpunten onderuit die gebaseerd zijn op het zogenaamde 'fundamentele verschil' tussen de seksen. Met haar achtergrond als neurowetenschapper maakt ze gehakt van studies die haar tegenstanders gebruiken. Het zorgt er wel voor dat alles redelijk academisch geschreven is. Sommige stukjes moest ik een paar keer lezen om de boodschap echt te begrijpen. Desalniettemin was de boodschap duidelijk en geeft het boek goede argumenten voor waarom sekseverschillen óók veroorzaakt kunnen worden door de omgeving.
Iets wat opviel was dat voor de Nederlandse lezer zijn niet alle voorbeelden even bekend, maar dat doet niet onder aan de boodschap van het boek. Wel lijkt de humor van de schrijfster niet overal even soepel vertaald.
Ik zou het boek zeker aanraden voor mensen die geïnteresseerd zijn in hoe feminisme toegepast wordt in de bètawetenschappen.

Meer recensies van Kersentaart