Goede lessen en boodschappen

Kersentaart 07 april 2021
Ik hou van non-fictie boeken over sociale problemen en ik heb er ook al een aantal over racisme gelezen. Waar ik minder over gelezen heb is racisme in Nederland, dus dit boek wilde ik graag lezen.
Aangezien het boek huiswerk in de naam had verwachtte ik meer praktische tips maar dat bleek niet helemaal de bedoeling van het boek. De bedoeling van het boek is om je te confronteren met je eigen aannames en vooroordelen. Het boek is voor witte Nederlanders om te beseffen dat racisme niet het probleem van niet-witte mensen is maar het probleem van iedereen. Dat je geen uitgesproken racist of racisme-ontkenner hoeft te zijn om je racistisch te gedragen. Het huiswerk is voor de witte mens om over zichzelf na te denken en stappen de ondernemen.
De verhalen die in dit boek opgenomen zijn, zijn heel divers. Van mensen met veel verschillende achtergronden, identiteiten en ideeën. De stem die alle verhalen voorlas was echter hetzelfde voor alle mensen. Dit maakte het voor mij soms lastig om iedereen uit elkaar te houden.
Het boek bevat ook een lees- en kijklijst en een lijst van organisaties om te volgen maar dat was niet zo handig in luisterboek format. Ik zou mensen dan ook aanraden om naar de site van wit huiswerk te gaan en daar de bronnen en recources te bekijken.

Op het moment van schrijven is dit boek beschikbaar als luisterboek bij de online bibliotheek.

Meer recensies van Kersentaart