Zomers genieten

KvdRuit 28 mei 2023
Alle wegen leiden naar Rome (en naar jou)
Auteur: Vivian van Leeuwen
Uitgeverij: Luitingh – Sijthof
Met deze vrolijke, zomerse novelle heb ik mij uitstekend vermaakt. Het is een feelgoodverhaal dat ik achter elkaar heb uitgelezen. Ik waan mij als lezer al snel in Rome.
Ik werd meteen het verhaal ingetrokken met een pittige discussie tussen Carlijn en haar 2 zussen, die hun eigen gedachten hebben over Carlijns geplande reis naar Rome. De zussen zijn bezorgd, omdat Carlijn doof is en afhankelijk is van haar gehoorimplantaat. Dat apparaat noemen ze gekscherend Helena. Nadat Carlijn haar tentamenweek voor haar Bachelor Communicatie heeft verprutst, besluit ze om alleen op reis te gaan naar Rome. Daar hoopt ze tot rust te komen en nieuwe toekomstplannen te maken. Natuurlijk loopt alles anders dan gepland, wat even wennen is voor deze controlfreak.
In Rome aangekomen prutst Carlijn wat met selfies maken en dan wandelt Luca haar leven binnen. Hij wordt haar Instagram boyfriend-fotograaf tijdens haar verblijf in Rome. Door onvoorziene omstandigheden raakt Carlijn tijdens haar verblijf op Luca aangewezen en dan gaan de vlindertjes in haar buik fladderen. Schiet Cupido raak, hoe ziet de nieuwe toekomst van Carlijn eruit…Het wordt me vanzelf duidelijk terwijl ik dit boek lees. Ik blijf steeds nieuwsgierig naar het verdere verloop van het verhaal.
De auteur heeft prettige schrijfstijl, er zit vaart in het verhaal. Ze heeft humor, inlevingsvermogen en de hoofdpersonen worden zo goed mogelijk uitgediept. Ik krijg er als lezer zicht op hoe het is, om met een fysieke beperking te leven, krijg een mooie rondleiding door de niet-toeristische plekken in Rome. Het is allemaal zo beeldend beschreven, dat ik me even in Rome waan. Natuurlijk is het verhaal geromantiseerd, maar dat is ook de bedoeling van een feelgoodboek.
Kortom: dit e-boek wil je echt gelezen hebben deze zomer. Even de gedachten laten afdwalen naar een zonnig oord.

Meer recensies van KvdRuit