goed doordachte gedichten

KvdRuit 21 mei 2021
De gedichten in de nieuwe gedichtenbundel van Rikkert Zuiderveld zijn reeds eerder verschenen in de Visie van de Evangelische Omroep. Het zijn zesregelige gedichten. Ik houd van zijn spitsvondigheid, zijn vindingrijkheid en was erg benieuwd naar zijn nieuwste boek.
Dat Rikkert een veelzijdige, creatieve geest heeft was al lang bekend. Hij begon ooit als jonge hippie met zingen en liedjes schrijven, vormde later een duo met zijn vrouw Elly. Ze schrijven ook liedteksten voor andere artiesten. Maar Rikkert ontwikkelde zich nog steeds door, schreef verhalen en gedichten. Hij is een echte woordkunstenaar, heeft als conferencier zelfs nog enkele one man shows opgevoerd. Daaruit bleek al, dat Rikkert goed op de hoogte is van wat er in de wereld speelt. Dat zie je als lezer ook terug in de gedichten.
Rikkert laat zich in ‘Kleine vergezichten’ zien van zijn verschillende kanten. Zijn gedichten raken me. Rikkert spiegelt, brengt onrecht en maatschappelijke kwesties ter sprake, wil de lezers aan het denken zetten, schrijft over het geloof. Soms is hij zacht of bedachtzaam, maar hij windt er geen doekjes om wat hij bedoelt. De gedichten zijn eerlijk, soms schuurt het, ze zijn goed doordacht. Ik houd van de Hollandse nuchterheid en de humor die doorklinken in Rikkerts gedichten. Achterin het boek staat een register van thema’s, voor het geval je je favorieten nog eens wilt teruglezen.
Ik heb genoten van de dichtbundel ‘Kleine vergezichten’.

Meer recensies van KvdRuit