Niksen is zinvol

KvdRuit 29 mei 2020
Na het lezen van de eerste bladzijden, heb ik het boek even weggelegd. Het kon me aanvankelijk niet erg boeien. Wat is het nut, om ‘niksen’ zo ver uit te diepen? Al snel heb ik het boek weer uit de kast gepakt, omdat mijn nieuwsgierig wel gewekt was. Het is toch knap, als je een heel boek kunt schrijven over “niksen”. Ook het feit, dat de internationale media schrijven over het typisch Nederlandse ‘niksen’ maakt dat ik toch verder ga lezen. Als ik eenmaal goed in het verhaal wordt meegenomen, houdt het mijn aandacht goed vast.
De auteur komt van oorsprong uit Polen. Ze kreeg een relatie met een Nederlander en volgde hem met haar baby naar Nederland. Olga Wecking is journaliste en heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar de Nederlandse kunst van het ‘niksen”, waarvan ze de uitkomsten duidelijk beschrijft. Ze heeft een prettige schrijfstijl en een goede aanspreektoon voor mij als lezer.
Als geboren en getogen Nederlander was ik me niet bewust van het belang en de voordelen van ‘niksen’. Ik kan tijdens het lezen van dit boek ineens goed voorstellen hoe het leven in ons land, met alle gebruiken, vrijheden en culturen door ‘nieuwe Nederlanders’ ervaren wordt. Ik besef nu pas dat ‘niksen’ iets typisch Nederlands is. Ik prijs mij gelukkig dat ik leef in een democratisch land waarin mensen over het algemeen gelukkig zijn, mannen en vrouwen gelijkwaardig zijn, we kritisch en direct mogen zijn, waar we openheid en tolerantie hoog in het vaandel hebben staan. Het wordt allemaal benoemd en beschreven in dit boek.
Niksen is iets wat je jezelf moet toestaan. Het verhoogt je geluksgevoel, verlaagt je stressniveau, verhoogt je productiviteit, maar vaak voelen we ons ook schuldig als we niksen. Sommige dingen komen me bekend voor, maar maken me opnieuw bewust. Door te niksen wakker je je creativiteit ook aan. Niksen is echt helemaal niksdoen, luieren. Het is heel wat anders dan een moment tv kijken, surfen op internet, een boek lezen, Netflixen etc. Juist de nieuwe technologieën belemmeren ons in het niksdoen, omdat we dan toch nog actief blijven. Ik lees ook wetenschappelijke feiten over niksen. Aan het eind van het boek krijgen we tips om (meer) bewust te gaan niksen. Er is ook een heus nikseneersmanifest.
Al met al een aardig boek om te lezen. Het schudt me weer even wakker, maakt me bewust van het te drukke leven en mijn gewoonten. De lezer wordt aangespoord om dagelijks regelmatig even op de rem te trappen, om te niksen. Niksen is hartstikke nuttig.
Dit boek is te koop in de boekhandel en online.

Meer recensies van KvdRuit