verlies, rouw en nieuwe liefde

KvdRuit 13 mei 2021
De roman ‘Van het hart’ is een prettig geschreven verhaal. De thema’s die hierin verwerkt zijn gaan onder anderen over rouw, veerkracht en echte vriendschap. “Van het hart” is luchtig van toon en met de nodige humor geschreven.
We leren Mies Goedhart kennen, een 75-jarige weduwe, die zich aansluit bij een rouwgroep. Mies kent geen van haar lotgenoten, maar het ijs is al snel gebroken. Ze hebben gemeen dat ze een geliefde zijn verloren, willen leren omgaan met hun rouw en weer grip willen krijgen op hun leven. Er wordt tijdens de bijeenkomsten samen veel gepraat, gelachen en gehuild. Er ontstaan mooie vriendschappen en Mies krijgt zelfs weer vlinders in haar buik van weduwnaar Hugo. De groepsleden maken ook buiten de samenkomsten om plezier, ondanks dat ze heel verschillende persoonlijkheden zijn. Het mooie is dat iedereen rouwt op zijn of haar eigen manier, er mag zijn met zijn of haar eigen verhaal. Of je nu wilt of niet: je gaat een beetje van de personages houden. Ik werd als lezer helemaal meegenomen in hun verhaal.
Voor mij was Inge van der Krabben een nieuwe auteur. Ze beantwoordde vragen van lezers tijdens de online leesclub over haar nieuwe boek “van het hart’. Van der Krabben kan geanimeerd vertellen en nam uitgebreid de tijd voor ons. Ze vertelde o.a. hoe ze voorafgaand aan het schrijven van deze roman research heeft gedaan en welke onderwerpen ze verwerkt in haar romans.
‘Van het hart’ is een met zorg en aandacht geschreven verhaal, dat merkte ik aan alles. De omslag is ook passend bij het onderwerp van deze roman. Ik was zo geboeid door het verhaal, dat ik het achter elkaar heb uitgelezen. Ik hoop op een vervolg, want ik wil zo graag weten hoe het nu verder gaat met Mies en haar vrienden.

Meer recensies van KvdRuit