Mijmeringen

Lenny 16 juni 2020
Het boek getiteld Een huis in Engeland van Maarten Asscher heeft als ondertitel 'Roman van een kleinzoon'. Wie een traditionele roman met een stevig gecomponeerd verhaal verwacht, wordt met de titel enigszins misleid. Een huis in Engeland valt onder het genre van de memoires, is losjes verteld en sterk gebaseerd op het eigen geheugen. Het kostte me eerst wat moeite om de schrijver te volgen. Sterke passages met levendige herinneringen aan zijn grootouders en hun huis worden afgewisseld met niet altijd interessante en soms zelfs langdradige beschrijvingen van zijn hedendaagse besognes. Zijn (slaap)problemen in het heden vormen de aanleiding voor het ophalen van jeugdherinneringen, waarin de logeerweken bij zijn opa en oma in Kew nabij Londen centraal staan. Niet alleen het Engelse naoorlogse bestaan van zijn grootouders fascineert hem, ook is er het grote contrast met het gezin waarin hij opgroeit en het bestaan in Nederland waarover de schaduwen van de Tweede Wereldoorlog nog hangen. Maarten Asscher schreef in een mijmerende stijl dit sfeervolle eerbetoon aan zijn Engelse grootouders.

Meer recensies van Lenny