Het andere verhaal

Lenny 17 augustus 2020
Met dank aan Crossing Border was ik in de gelegenheid om de roman La Florida al eerder te lezen, en wat een plezier!
Het is 1527 en het machtige Spanje koloniseert de nieuwe wereld. Door onfortuinlijke omstandigheden gaat de tot slaaf gemaakte Marokkaanse Estebanico met zijn eigenaar aan boord van een ontdekkingsschip naar het Zuiden van Noord-Amerika, het huidige Florida. De Spanjaarden zijn op zoek naar goud en treden in hun goudkoorts meedogenloos op tegen de oorspronkelijke bewoners van het gebied. Estebanico overleeft als een van de weinige de barre ontdekkingsreis. Hij merkt dat de verhalen die de andere overlevers vertellen sterk afwijken van zijn ervaringen en besluit om zijn verhaal op schrift te stellen.

De auteur Laila Lalami, geboren in Marokko en professor aan de Universiteit van Californië, heeft een zin uit een historisch document ("de vierde overlevende is Estevanico, een Arabische zwarte uit Azamor") als startpunt genomen voor dit fictieve reisverslag. De verteller is Estebanico, die op latere leeftijd terugkijkt op zijn jeugd in Marokko en de reis door de nieuwe wereld. In zijn jeugd vertelt zijn moeder verhalen over zijn afkomst en wonderbaarlijke geboorte. Ook later als hij in de nieuwe wereld het verhaal over zijn geboorte vertelt, bedenkt hij: “Een verhaal vertellen is als een zaadje planten: je hoopt altijd dat het zal uitgroeien tot een mooie boom, met stevige wortels en takken tot in de hemel.”

Estebanico maakt een interessante ontwikkeling door. Om zijn familie financieel te steunen, verkoopt hij zichzelf als slaaf. Dat maakt van hem, notariszoon en ooit welvarend koopman, weliswaar een ondergeschikte maar met een scherpe blik beschouwt hij zijn omgeving. In de nieuwe wereld draaien de rollen langzaam om. Hij weet door inventiviteit een leiderspositie te bemachtigen. En als de oorspronkelijke bewoners eenmaal op de hoogte zijn van zijn genezende gaven, wordt hij een ware messias met een grote schare volgelingen.
Het verhaal van Estebanico verveelt geen moment en zet je als lezer aan het denken: wie zijn de winnaars en wie de verliezers van deze ontdekkingsreizen? De waarheid van Estebanico is minder zwart wit dan de geschiedenisboeken ons laten geloven.
Op 23 september is Laila Lalami te gast bij Crossing Border om in online te praten over haar boek:

Meer recensies van Lenny