Over verlangen naar een betere toekomst

Leonie 23 januari 2021
Recensie van Alleen de vogels vliegen van Anja Baumheier

**** (4sterren)

Charlotte en Marlene Groen groeien op in de DDR. Samen met hun ouders Johannes en Elizabeth, wonen zij in Oost-Berlijn. Johannes is werkzaam voor de Stasi, en leeft volgens de voorschriften van de Partij. Charlotte lijkt in dat opzicht heel erg op haar vader, terwijl Marlene op een heel andere manier in het leven staat. Als Marlene verliefd wordt op Wieland, en zij samen een vlucht naar het westen plannen verandert er heel veel in het gezin Groen, waarin sowieso veel onder de oppervlakte gebeurt. Ouders Lisbeth en Johannes hebben voor het oog een prima huwelijk, maar is dat daadwerkelijk zo? In het heden volgen we Therese en haar dochter Anna, verwanten van Charlotte en Marlene. Therese erft onverwachts van Marlene waarna de lezer beetje bij beetje meer te weten komt over hun familiegeschiedenis. De manier waarop mensen leefden onder het communistisch bewind wordt mooi beschreven. Het blijft bizar dat deze periode in de Duitse geschiedenis nog helemaal niet lang geleden is. Goede normale hardwerkende mensen die vanwege onderdrukking anderen afluisterden en verlinkten, soms vreemden maar heel vaak ook hun vrienden of familie. Onderwerpen als leugens, jaloezie en verlangen naar een beter leven lopen als een rode draad door het boek heen. De ontknoping ‘in het nu’ aan het einde van het boek maakt duidelijk hoe het leven verlopen is voor de familie Groen. Vrijwel alle losse endjes worden vastgeknoopt. Het boek speelt zich deels af in het nu, en deels in de jaren zestig. De hoofdstukken ‘toen’ en ‘nu’ wisselen we elkaar af, waardoor je beetje bij beetje inzicht krijgt in de geheimen die zich in het gezin Groen onder de oppervlakte afspeelden. De schrijfstijl is vlot en gemakkelijk, en leest lekker weg. Ik had gewild dat ze meer ingezoomd had op de hoofdpersonen, en minder had uitgeweid over voor het verhaal totaal onbelangrijke onderwerpen. Het stoorde niet, ik had alleen achteraf graag meer willen weten over de hoofdpersonages.

Ik heb ervan genoten, en ben door het lezen van dit boek opnieuw geintrigeerd geraakt door deze periode in de geschiedenis en ga op zoek naar meer romans over deze tijd!

Meer recensies van Leonie