Verrassing!

Lies Oosterhoff 11 juni 2021
Ik kocht dit boek omdat op de één of andere wijze de cover me trok, hoewel ik helemaal niet van shows en neon ben. Maar er schuilt ook een mysterie achter de tralies.
Ik las de achterflap en was nieuwsgierig wat het boek mij te bieden had. De auteur ken ik niet, dus dat is een verrassing. De liveshow waarbij de grond letterlijk onder je voeten vandaan zakt

'Kandidaders, zijn jullie er klaar voor? De stemmen zijn geteld en dus gaan we nu over tot de eerste executie.'
Ik begeef het.
In mijn hoofd word ik gek en gil ik alles bij elkaar.
Colette Zwart steekt haar rechterhand in de lucht en telt af. 'Kandidaders, in vijf… vier… drie… twee… één…'

Het is 2048. Wanneer de zestienjarige Charlotte van der Wal een misdaad begaat, heeft dat grote gevolgen. Sinds de doodstraf weer is ingevoerd, worden jongeren in enorme kooien boven een onpeilbare diepte in een live tv-show terechtgesteld. Ze zijn hun leven niet zeker, want voor het uur voorbij is zullen bij vier kandidaders de bodems onder hun kooien worden weg geklapt. Breng nu je stem uit!

Ik begon in het boek dat ik bij aankoop niet had ingekeken. Meestal kijk ik eerst in een boek of de stijl me bevalt. En helaas een boek in de ik vorm. Daar heb ik een hekel aan maar ik had het gekocht, dus verder lezen.
Het kwam mij nogal Hongergames-achtig over in het begin. Eigenlijk is dat jammer omdat je graag iets anders wilt. Maar het verhaal was leuk. De afwisselingen tussen de meerdere ik personen is verwarrend maar anderzijds ook leuk gevonden. Je maakt de laatste uren van meerdere personen mee door hun ogen.
Dan gaat het verhaal over in een andere setting die erg doet denken aan hedendaagse dingen met vluchtelingen enzo. Op zich is het wel spannend al zou ik wel meer willen weten hoe het leven verdergaat achter de betonnen muur zal ik maar zeggen zonder te veel prijs te geven. Ook komen beelden bij me boven van de Titanic en vluchtelingenkampen die we in het nieuws zien.
Sommige dingen uit het verhaal zijn wat mij betreft niet geloofwaardig omdat het simpelweg niet kan.
Maar toch wil ik niet negatief eindigen.
Ik vond dit boek wel makkelijk om te lezen en er zit genoeg actie in. Ik had als ik de auteur was het boek wat dikker gemaakt om de personages wat meer uit te diepen zodat wij ze als lezers meer leren kennen. Eigenlijk mis ik nog wat en blijf een beetje met een leegte zitten. Of komt er een deel achteraan?
Het is een mooi boek voor tussendoor omdat je het zo uit hebt.

Meer recensies van Lies Oosterhoff