Whow!

Lies Oosterhoff 26 januari 2020
Ik weet niet waarom...
Maar plots stond ik met dit boek in mijn handen...
En dan wel voor de tweede keer. Goed, ik lees wel eens fantasy. Ik ga regelmatig naar Fantasy festivals zoals in De Haar en Lisse. Maar als het normaal over lezen gaat dan wordt het over het algemeen Thrillers.
Maar op de een of andere wijze bleef dit boek een soort van roepen.
Bij de tweede maal in de winkel besloot ik om het toch te kopen.
Thuis moest het nog even op de boekenplank wachten omdat ik en wat anders aan het lezen was en verder niet veel tijd overhad. Lezen als je moe bent wil niet dus kan het beter wachten op betere tijden.
Toen brak het moment aan dat ik kon beginnen in dit toch wel iets smalle boekje. Fantasy is over het algemeen verdeeld over drie boeken of meer en per boek heb je in de regel een enorme pil. Niet dat ik er tegenaan zie maar het viel me op.
Eerst kom je in contact met Jill een meisje nog van 15 jaar. Ze woont samen met drie anderen in een oud kraakpand. Ze heeft in haar jonge leventje al heel wat voor de kiezen gehad. De dood van haar moeder, het ontbreken van een vader, misbruik door een pleegbroer en het verlies van een compleet pleeggezin. Je vraagt je af hoeveel ellende een mens kan dragen? Onze Jill is toch een overwinnaar die niet bij de pakken neer gaat zitten. Ze heeft het geluk ook een beetje aan haar zijde.
Zover lijkt alles in dit boek heel normaal en denk je bijna dat je een gewoon boek aan het lezen bent. Vanaf dat moment gaat alles heel snel in zit je in no time in een hele andere setting. Namelijk in een parallelle wereld naast die van ons.
Heerlijk is die wereld. Als het zou kunnen zou ik ook daar het liefst blijven. Ik geniet van de omschrijvingen die Patty geeft over Drägan Duma. Er gebeuren in deze aanvankelijke vredevolle wereld veel dingen.
Het boek leest erg plezierig en ik heb erg veel moeite om dit verhaal opzij te leggen. Ik kocht dit boek net voor de kerst. Ik heb in mijn kerstpakket een paar waardebonnen. Dus ik had het boek nog niet uit en ik had de eerste bon verzilverd voor deel 2.
Dit is ook in een tijd van stress en drukte een heerlijk boek om lekker in weg te dromen en te dromen over een mooiere wereld dan die van ons.
Er is behalve spanning ook ruimte voor psychologie, romantiek en ook humor. Ik vind het knap geschreven.

Meer recensies van Lies Oosterhoff