Confronterende geschiedenis

Liesbethdenh 06 juli 2022
Door het lezen van ‘Gesloten koffers’ vielen heel veel ervaringen met mijn lessen aan de Ambonese vrouwen op hun plek. ‘Verloren koffers’ is een schrijnend verhaal over onrecht, foute beslissingen en botsende belangen. Heel veel over die geschiedenis wist ik niet. Dat de Molukkers aanbeland in Nederland statenloos (!) werden, de mannen niet mochten werken ( zich rot zaten te vervelen met alle emoties vandien), de vrouwen hun eigen eten niet mochten koken ( gaarkeuken) om maar een paar zaken te noemen.
Het boek las ik in 1 ruk uit. Toen het uit was, vond ik het jammer dat het uit was en er geen vervolg was. Hoe ging het verder met die familie? Het boek heeft met een open einde, een heel ander eind dan ik had verwacht. Het blijft daardoor spannend tot de laatste bladzijde.
‘Gesloten koffers’ vertelt de geschiedenis van de Molukkers in Nederland van hun aankomst in Nederland tot en met de treinkapingen en bezettingen. Dit doet Pessireron met het verhaal van een Ambonese familie die gedwongen naar Nederland werd verhuisd.Haar eigen familie dient als basis voor de beschreven familie.
Pessireron volgt de geschiedenis nauwkeurig en chronologisch. De stijl van Pessireron is prettig. Je leeft mee met de verschillende gezinsleden.Ik heb het met schaamrood op mijn kaken gelezen. Wat een trieste geschiedenis.
Het boek is ook een confronterende spiegel hoe we nu vluchtelingen huisvesten en met hen omgaan. *****/*****

Meer recensies van Liesbethdenh