OverAarde, in wat voor wereld wil jij leven?

Linda de Jong 09 december 2021
‘Het kwam volkomen onverwacht. De hele wereld zag het vreemde, ronddraaiende verschijnsel in de lucht waardoor alles voorgoed veranderde. Later noemden ze het de Spiraal. Niemand weet precies wat het eigenlijk was, maar er werd verteld dat er toen heel veel straling vrijkwam…’

In OverAarde van Sasha Tieman komen de mensen nooit buiten. Na twee jaar opgesloten te zijn geweest in schuilkelders werden de mensen opgehaald en naar luchtdicht afgesloten huizen gebracht, waarin ze voortaan zouden wonen. De straling is nog steeds torenhoog, waardoor er een verbod is om het huis te verlaten.

Vijftien jaar later is die situatie genormaliseerd. OverAarde wordt geregeerd via computers. Deze zijn allemaal aangesloten op een Megacomputer, beheerd door Megamag. De leider van heel de wereld.

Kinderen kennen elkaar alleen via het (Over)Web en hun leven speelt zich af als avatar in de games en programma’s van hun computer. Een zogenoemde feed die voor hen denkt.

''Deze feed vertelt je wat je moet doen, hoe je je moet voelen en maakt het leven makkelijker dan ooit. Toch?''

Er zijn geen scholen, kantoren, bioscopen of sportscholen. Er is iedere dag een toespraak van de grote leider. Huiswerk wordt gedaan via de computer. Verder mag er televisie worden gekeken, met gereguleerde films en entertainment en mogen er computerspellen worden gespeeld. Houd je je niet aan de regels, of weiger je een opdracht uit te voeren dan volgen er sancties.

Op een dag spelen Toon en Tint, een jongen en meisje van twaalf jaar, een spel dat wel heel realistisch lijkt te worden. Het lijkt of de grens tussen de virtuele wereld en de werkelijkheid steeds vager wordt. En waarom lijkt de game rechtstreeks tegen hen te praten? In hun dromen ontmoeten ze de twee buitenaardse wezens, Oga en Oro, van Audion en Visian die hen om hulp vragen bij hun zoektocht naar muziek en kleur. Hun eigen planeet lijdt onder Grote Ruis en Mist, waardoor alle kleuren en muziek zijn verdwenen.

Het is een grote schok voor Toon en Tint. Niet alleen om plotseling aliens te ontmoeten, maar ook door wat ze te vertellen hebben. Volgens de ruimtewezens leven er nog mensen in de bossen van OverAarde. Mensen die in boomhutten wonen, buitenlucht inademen en echt voedsel op kampvuren bereiden. Ondanks hun eerdere angst, zijn Toon en Tint vooral nieuwsgierig. Wat is er werkelijk aan de hand met OverAarde? Samen met de ruimtewezens gaan ze op zoek naar de waarheid.

Mijn mening:
OverAarde is een mix van het avontuurlijke van Robin Hood en dystopisch eco-tainment. Het is grappig, filosofisch en actueel, met verwijzing naar straling, nepnieuws en complottheorieën. Iedereen kent inmiddels de impact van het coronavirus en zal de situatie deels herkennen en er troost in vinden.

De boodschap van dit boek komt zeker over en dat komt mede doordat het verpakt is in een visueel aantrekkelijk jasje. Daardoor is dit niet alleen een leerzaam verhaal, maar ook nog eens fijn om te lezen. De toon is serieus maar prettig licht, wat wordt versterkt door de vaak grappige opmerkingen van de ruimtewezens. Het boek geeft daarbij stof voor discussie. Vragen over identiteit. Blijven we onszelf in een gedwongen situatie? Wat doen we als het geloof in de overheid begint af te brokkelen? Kunnen we straks nog wel buitenspelen? En waarom praten we niet vaker over hoe we omgaan met natuur en milieu?

Een aanrader voor iedereen die van gamen houdt, maar het ook goed voor heeft met de aarde. Want, hoe geef jij onze aarde door? Alle reden om in een goed nagesprek op school of thuis over door te praten.

OverAarde | Sasha Tieman | Uitgeverij Magister : ISBN: 9789072475831
Genre: Fantasy, SF, Avontuur en filosofie | Leeftijd vanaf 9 jaar