Zomerse Vertrek thriller - Terug naar Cornwall

Linda de Jong 20 april 2020
Terug naar Cornwall is het vierde boek alweer in de vertrek-thriller serie. Persoonlijk zijn dit mijn favoriete boeken van Marelle Boersma.

'De adem stokt in haar keel. Het briefje van haar vader is vastgenageld aan het hout. De punt van een mes is in het woord 'antwoord' gedreven. Hard en diep. Alsof elk antwoord haar verder in de problemen gaat brengen.’

Niet haar vaders dood had haar leven op zijn kop gezet, het waren de vragen die hij had nagelaten. Jill was nog maar vijf jaar oud toen haar moeder omkwam bij een ongeluk. Als haar vader overlijdt laat hij een envelop achter met een briefje erin. Hierop staat:

‘Nu ik dood ben, mag ik eindelijk praten’

Jill besluit hierop naar Cornwall te reizen, daar waar ze geboren is - in het uiterste zuidwesten van Engeland- in de hoop daar meer antwoorden te vinden. De urn, met haar vaders verse as, gaat mee in de rugzak.

‘’Ze kan zich echt niets meer herinneren over haar moeder. Haar vroegste beelden zitten vast aan haar vader. De trots die ze voelde als hij meeging naar school, zelfs als het Moederdag was ‘’

De start van het boek, vol vragen zet gelijk lekker de toon en je kunt ook meteen niet meer stoppen met lezen! Gelukkig leest het weer heerlijk vlot. Het zijn korte hoofdstukken en vanuit wisselende perspectieven en verhaallijnen, waarbij er hoofdstukken zijn die zich afspelen in het verleden, het verleden van de vader van Jill. Dat klinkt misschien ingewikkeld, maar dat is het niet, want deze zijn cursief neergezet waardoor je meteen weet dat het verschillende lijnen zijn. De verhouding tussen de zussen Abigail en Barbara wordt in de loop van het boek steeds duidelijker en krijgt uiteindelijk een verrassende wending.

Ook de hoofstukken met hoofdpersonage Jill, lezen makkelijk weg. Jill is een leuk en interessant personage, waar je steeds meer over te weten komt. Zoals altijd weet Boersma de karakters op een mooie manier tot leven te laten komen, waardoor je het gevoel hebt, over haar schouder mee te kijken.

Het verhaal was ietsje minder spannend dan ik gewend ben, van de auteur, maar dat wordt gecompenseerd door het mysterieus tintje en het leuke inkijkje dat je krijgt van Cornwell. De kleine cliffhangers zorgen ervoor dat de spanning gedurende het boek aanwezig blijft.

Al met al een lekkere zomerse thriller! Ik verheug me nu al op de volgende.

4 sterren

Meer recensies van Linda de Jong