Wie is wie, vertrouwen en wantrouwen na de Tweede Wereldoorlog

Linda 09 december 2019
Na haar eerder verschenen roman “Scherven van hoop” gelezen te hebben, leek het mij leuk haar tweede roman te lezen die gaat over de tijd na de Tweede Wereldoorlog.
In tegenstelling tot haar eerste roman leest dit verhaal wel iets lastiger, veel personages, hun relaties tot elkaar en tot in details terugspringen in de tijd. Het lijkt net alsof er geen vaart zit in het verhaal terwijl je tegelijkertijd wel veel te weten komt over de hoofdpersonen waardoor je begrijpt hoe ze nu zijn qua karakter en persoonlijkheid.
Je maakt kennis met de 4 hoofdpersonen; Erich, Monique, Rosalind en Stefano. Vier jong volwassenen die door hun keuze en activiteiten in de oorlog, de nodige heftige gebeurtenissen meemaken en veel familie en vrienden verliezen. Je volgt de Italiaan Stefano die na de oorlog op weg is naar huis. Als hij onderweg een klein jongetje onder zijn hoede neemt en bij een huis aan de rivier aankomt, leert hij de mensen kennen die daar nu wonen en wat hun connecties zijn en welke jeugdherinneringen ze daar hebben. Gelukkig krijgt het boek de laatste 100 pagina's wel meer vaart maar er blijven toch iets teveel vragen open als je het boek dicht slaat, dat is erg jammer.

Meer recensies van Linda