Meeslepend en ontspannend

Lindseygi 29 mei 2023
Beach read is mijn eerste ervaring met Emily Henry, maar zeker niet mijn laatste. Henry heeft een ontzettend fijne, herkenbare schrijfstijl. Als feelgood doet het boek wat het moet doen: de lezer meenemen in het verhaal van January en Augustus.

Meer dan in andere feelgoods die ik las, slaagt Henry erin gevoelige onderwerpen een plek te geven in het verhaal. Ze worden niet enkel aangehaald wanneer er voor extra drama gezorgd moet worden, maar zitten verwikkeld in de wortels van het boek. January rouwt niet enkel om haar vader, maar ook om het verlies van haar geloof in happy endings. En Gus is niet alleen op zoek naar inspiratie, maar ook naar zichzelf en zijn plek in de wereld. Thema’s waar je je als lezer mee kan identificeren.

En misschien net doordat je je als lezer zo gemakkelijk kan voorstellen om in de schoenen van January of Gus te staan, vervalt het verhaal in iets te veel clichés. Van een kus in de regen tot misverstanden die ontstaan doordat de communicatie plots stopt. En natuurlijk een einde dat niet alleen voorspelbaar is, maar ook een beetje teleurstellend. Beide hoofdpersonages zijn schrijvers die afwijken van wat ze normaal schrijven, die een stap in het duister zetten en uiteindelijk een boek uitbrengen dat binnen het genre origineel is. Henry doet dit niet, alle stappen van een traditionele feelgood worden gevolgd waardoor je je als lezer afvraagt of een happy ending wel altijd nodig is. Al gun je het deze personages echt wel.

Beach read is een feel good die perfect in balans is. Luchtige alinea’s worden afgewisseld met onderwerpen die meer ruimte en tijd nodig hebben. January en Gus zijn onvolmaakte, zoekende individuen die je als lezer al snel in je hart sluit. Naast realistische personages, schrijft Henry ook heel meeslepend. Maar het zijn bovenal de gesprekken en interacties die dit boek zo goed maken. Had Beach read wat minder voorspelbaar mogen zijn? Ja, zeker. Maar ergens was de voorspelbaarheid ook wat dit boek zo ontspannend maakte om te lezen, zelfs met rouw dat verweven is doorheen het verhaal in al zijn vormen.

Meer recensies van Lindseygi