Drama, jaloezie en royals

Lisa Kiewit 11 oktober 2020
Wat als de geschiedenis anders had verlopen en generaal George Washinton (1732-1799) koning was gebleven? Dan zouden we niet over Obama en Trump hebben gelezen en gehoord, maar over de Amerikaanse royals. Dit concept heeft Katharine McGee uitgewerkt in American Royals (2020, vertaald door Lia Belt). McGee speculeerde al over het Amerikaanse koningshuis sinds haar studententijd. Toen schreef ze een proefschrift over ‘kasteeljaloezie’ – het idee dat de Amerikaanse psyche iets misloopt omdat Amerikanen geen eigen koninklijke familie hebben. Dit klinkt vrij serieus en psychologisch, maar American Royals gaat vooral jaloezie, liefde, romantiek en het goede voorbeeld geven.

Het boek bevat meerdere verhaallijnen. Ten eerste die van kroonprinses Beatrice. Haar leven staat volledig in het teken van het worden van de eerste koningin van Amerika. Ze moet op zoek naar een geschikte huwelijkskandidaat, maar krijgt ook te maken met een verboden liefde. Verder lees je over Samantha en Jefferson, de jongere tweeling van Beatrice. Ook zij hebben problemen als het gaat over relaties en liefde. Ten slotte komen ook twee mensen van minder hoge afkomst aan bod: Daphne en het burgermeisje Nina. Beiden moeten ze vechten om de man die ze willen. Wie wint er uiteindelijk? Door deze wisselende perspectieven varieert het boek veel en leer je bovengenoemde personages vrij goed kennen en begrijpen.

De verhaallijnen zijn met elkaar verbonden en houden de lezer in het begin in spanning door de vraag: wat hebben deze personages nu met elkaar gemeen? Persoonlijk vond ik de verhaallijn van Daphne het meest interessant en verrassend, ook omdat het meisje Himari in het ziekenhuis ligt. Daphne heeft spijt, maar pas op de laatste pagina’s wordt duidelijk wat er gebeurd is. Overigens bevatten de laatste 100 pagina’s de meeste actie, spanning en drama. Er worden dan radicale beslissingen genomen die zorgen voor chaos, paniek, jaloezie en onbegrip. Uiteindelijk sluit het boek af met een gigantische cliffhanger en raak je toch wel nieuwsgiering naar het vervolgdeel in deze tweeluik.

Liefde is overduidelijk het centrale thema in American Royals, maar komt in verschillende vormen terug: verboden liefdes, onmogelijke liefdes, vriendschap, familieliefde en jaloezie. Helaas bevat het boek hierover soms iets teveel clichés, waardoor het ietwat voorspelbaar is. Hetgeen de auteur wel weer heel goed doet zijn de schrijfstijl en worldbuilding. Het boek (zo’n 400 pagina’s) leest gemakkelijk weg door de vele dialogen, ondanks de wisselende perspectieven. Vanuit welk personage je leest, wordt namelijk aangegeven aan het begin van ieder hoofdstuk. Daarnaast weet McGee het wat-als-scenario geloofwaardig te doen overkomen. Door subtiel te verwijzen naar bestaande zaken of de personages op de geschiedenis gebaseerde beslissingen te laten nemen, twijfelt de lezer over het bestaan van dit verhaal. Het is zo realistisch, bestaan ze niet echt? Stiekem mocht de worldbuilding nog wel wat meer worden uitgebreid met bijvoorbeeld verwijzingen naar beslissingen van bestaande presidenten: hoe ziet het land Amerika eruit met een koninkrijk? Dit komt helaas maar heel weinig aan de orde, de nadruk ligt op de intriges.

Samenvattend is American Royals een verhaal dat vlot wegleest door alle liefdesdrama’s en wisselende vertelperspectieven. Soms is het wat voorspelbaar en het concept had nog verder mogen worden uitgewerkt, maar het verhaal en de personages zijn wel geloofwaardig. Voor de feelgoodliefhebbers (en bijvoorbeeld fans van Anna K.) is dit een heerlijk verhaal. Het vervolgdeel Majesty is in september 2020 gepubliceerd, hopelijk vertaalt Uitgeverij Fontein dit (iets dunnere) boek ook!

Bedankt Uitgeverij Fontein voor dit recensie-exemplaar! Mijn recensies zijn ook te lezen op: lisalovestoreadcom.wordpress.com!

Meer recensies van Lisa Kiewit