Maakt geld gelukkig?

Lisa Kiewit 18 augustus 2019
Na zijn succesvolle debuut ‘De belofte van Pisa’ (2015) schrijft Mano Bouzamour wederom over een Marokkaans hoofdpersonage met een Evelien als vriendin: ‘Bestsellerboy’. Mohamed Zebi schrijft een bestseller, genaamd ‘Mohamed, de proleet’. Hij komt terecht in het literaire schrijverswereldje en ontdekt de lusten, maar ook de lasten van beroemd zijn. Het boek bevat autobiografische kenmerken en naarmate het boek vordert, vraag je jezelf af of de beroemde schrijver wel zo gelukkig is.

Bouzamour laat de rollercoaster zien die een bekende schrijver kan meemaken. Hij belicht de positieve kanten waarbij het bekend zijn Mohamed uit hachelijke situaties redt, Mohamed seks- en drugsavondjes heeft of met bekende auteurs dineert. Anderzijds schetst de schrijver ook de negatieve kanten van bekendheid, bijvoorbeeld hoe mensen misbruik van je willen maken (bewust of onbewust) of wat voor stress een succesvol debuut oplevert wanneer mensen vragen naar een tweede succesverhaal.

Daarnaast kan ik waarderen hoe Bouzamour de vooroordelen van blanken aanstipt. Op ludieke wijze maakt hij je bewust hoe bevooroordeeld bijvoorbeeld een simpele vraag kan zijn. “Terwijl Mai [uitgever] twee glazen thee inschonk, vroeg hij: ‘Waar ben je geboren?’ Die vraag werd me wel vaker gesteld. Het liefst antwoord ik: op planeet aarde. […] Maar dat zou zurigheid verraden. Dus antwoordde ik: ‘In Amsterdam. Zijstraatje van de Ferdinand Bolstraat. En jij?’ ‘Ik?’ Altijd weer die verbazing als ik de vraag terugkaats.” (2018: 71-72)

‘Bestsellerboy’ leest als een trein. Het bevat korte hoofdstukken, een chronologische verhaallijn en er gebeurt een hoop. Echter greep dit boek mij niet als ik kijk naar de autobiografische elementen, zoals zijn uithuiszetting door zijn ouders, en dat wordt veroorzaakt door de vrij nuchtere schrijfstijl. Mohamed houdt zich groot, verdient zelf zijn geld en regelt zijn eigen zaakjes. Hierdoor ontstaat er weinig gevoel van medelijden ondanks Bouzamour zich in deze roman zowel letterlijk als figuurlijk blootgeeft. Het letterlijke blootgeven vond ik overigens ietwat extreem: de seksscènes waren wel erg expliciet, maar Bouzamour wil waarschijnlijk Jan Wolkers overtreffen.

Voor fans van ‘Eus’ (Akyol), ‘De belofte van Pisa’ (Bouzamour), ‘Wij’ (Peeters) is deze roman een leestip. Het bevat humor, veel gebeurtenissen, vlotte schrijfstijl, genoeg seksscènes en een filosofische vraag: Maakt geld gelukkig?

Kijktip: Mano Bouzamour bij WNL (26 maart 2017) over zijn debuut ‘De belofte van Pisa’. Tijdens of na het lezen van ‘Bestsellerboy’ zul je de autobiografische elementen herkennen.

Meer recensies van Lisa Kiewit