Het boek leest als de brandweer

Lisan 21 april 2024
Ik hoor ze vaak met loeiende sirenes voorbij komen. Ik ben dan altijd nieuwsgierig naar waar ze naar toe op weg zijn. Maar ook hoe dat nou gaat. Zitten ze de hele dag te wachten op de kazerne tot er een klus te klaren is? En wie heeft nu welke rol in de tankautospuit? Ze zullen toch niet voor niets met zijn zessen in de auto plaatsnemen. Ik heb het over de brandweer!

Dankzij vrijwillig brandweerman Tom van der Weerd krijg je een uniek kijkje in het werk van de brandweer. Van der Weerd is misschien wel bekender van zijn werk als DJ bij Qmusic maar hij zit dus ook al jarenlang bij de vrijwillige brandweer. Na een traumatische ervaring, kreeg hij als tip om het van zich af te schrijven. Hij zette niet alleen die ervaring op papier. Dit mondde uiteindelijk uit in een boek.

Aan de hand van korte verhalen geeft Van der Weerd een beeld van zijn dynamische werk bij de brandweer. Niet alleen heftige gebeurtenissen komen voorbij, ook bijzondere verhalen of oproepen die met een sisser aflopen. Hij doet dat op een prettige manier. Doordat hij vanuit het ik-perspectief schrijft, voelt het alsof je zelf onderdeel bent van de acties. Het jargon legt Van der Weerd meteen uit, zodat je meteen in het verhaal komt. Ik vond dat erg prettig omdat, ondanks dat ik een tijdje in de wereld van openbare orde en veiligheid werkte, lang niet alle afkortingen ken. Het maakt het boek toegankelijk. Van der Weerd neemt ook de tijd om bepaalde regels en gebruiken bij de brandweer nader toe te lichten. Hij neemt zelfs de moeite om te beschrijven hoe een opleiding tot bevelvoerder er aan toe gaat.

Na het lezen van dit boek, zijn al mij vragen, en nog veel meer dan dat, beantwoord. Soms was het wel heel heftig om te lezen. Er komt regelmatig emotie bij kijken. Wat mij betreft een aanrader voor iedereen die meer wil weten van het werken bij de brandweer!

Dank je wel Harper Collins voor het recensie-exemplaar en dat ik alvast kennis mocht maken met dit boek.

Meer recensies van Lisan