Niet geschikt voor angsthazen

Lisan 23 april 2024
Via een leesclub van Sterrenthriller mocht ik alvast kennismaken met dit nieuwe boek van M.W. Craven, namelijk Jachtseizoen. Het is het eerste deel in een nieuwe reeks.

Ooit was hij hoofd bij de Special-Operations Group van de US Marshals, maar inmiddels is Ben Koenig al enkele jaren van de radar verdwenen. Tot het moment dat zijn hoofd verschijnt in opsporingsberichten op televisie omdat hij ineens op de ‘most wanted’ lijst staat. Niet veel later wordt hij gearresteerd. Niet zonder reden. Hij is namelijk keihard nodig in een zaak omtrent een vermiste vrouw. Om deze vrouw op te sporen, hebben ze een man zonder angst nodig. En laat Koenig nou nét die zeldzame aandoening hebben waardoor hij totaal geen angst kent. Zou het Koenig lukken om de vrouw te vinden en de daders te laten boeten voor hun daden?

Craven gooit je meteen in het diepe. Je valt letterlijk binnen bij de arrestatie van Koenig. Zonder dat je weet waarom hij al die jaren spoorloos is verdwenen en wie Koenig eigenlijk is. Door het gebruik van het ik-perspectief, kruip je letterlijk in zijn hoofd. Je weet wat hij denkt, welke gevoelens hij heeft en hoe hij tegen de wereld aankijkt. Je leert hem en zijn bijzondere verleden, steeds beter kennen. Het verhaal is dan ook niet chronologisch. Je hebt een zekere achterstand ten opzichte van Koenig. Dat maakt dat je het boek met moeite weg kan leggen. Je nieuwsgierigheid wordt gewekt tot aan het bittere eind door je steeds maar enkele stukjes van de puzzel krijgt aangereikt. De thriller mondt uit in een spannende ontknoping.

Je moet zeker niet bang aangelegd zijn om dit boek te lezen aangezien Craven executies en klopjachten tot in detail beschrijft. Soms is dat wat luguber. Aan de andere kant past het ook wel bij de hoofdpersoon. Hij kent immers geen angst en ziet alles wat er gebeurt haarscherp.

Craven heeft met Jachtseizoen een spannende en intigrerende opening van een nieuwe thriller-reeks neer weten te zetten. Ik ben ontzettend nieuwsgierig naar het volgende deel. Wat mij betreft is het jachtseizoen naar het volgende boek geopend!

Dank Uitgeverij Luitingh- Sijthoff voor het recensie-exemplaar!

Meer recensies van Lisan