Spannend met een verrassende twist

Lisan 20 maart 2024
Hester heeft zo’n 2 jaar geleden haar dochter Insa verloren. Insa is met geweld om het leven gebracht en de dader is nooit gevonden. Niet alleen heeft Hester haar dochter verloren, ook haar huwelijk is stuk gegaan en bijna was haar zeilschool kopje ten onder gegaan. Dankzij haar zoon Jort en andere dochter Silke begint ze haar leven weer op de rit te krijgen. Eén goede zomer en haar zeilschool gaat het redden. Precies deze zomer komt Timo, een goede vriend van Insa, met zijn vader Jelmer weer zeilen. Hun komst rakelt herinneringen aan Insa op. Als dan ook nog een ander meisje dood wordt aangetroffen, vraagt Hester zich af of het toeval is of dat de dader weer is teruggekeerd.

Linda Jansma weet met een spannend begin meteen je aandacht te trekken. Je keert terug naar het verleden, waardoor je meteen in het verhaal zit. Afwisselend lees je vanuit het perspectief van Hester of Timo. Je kruipt dieper in hun gevoelens rondom de dood van Insa, de verwerking en hoe zij de hedendaagse gebeurtenissen beleven. Elk hoofdstuk vanuit Hester begint met een flashback naar de belevenissen van Hester tijdens het verdwijnen van Insa en het nieuws rondom haar dood. Dat zorgt ervoor dat je een goed beeld krijgt van wat er heeft plaats gevonden en zo leer je ook Insa steeds beter kennen.

Timo bewaart tevens een geheim. Een geheim wat langzamerhand wordt onthuld. Daardoor kruip je stukje bij beetje dichterbij de waarheid rondom de dood van Insa. Gaandeweg lijkt iedereen verdacht. Er komen allerlei motieven langs waardoor je zelf gaat twijfelen aan wie de waarheid spreekt en wie net dat stukje cruciale informatie achterhoudt. In een spannende ontknoping kom je daar uiteindelijk achter. Jansma heeft de spanning tot aan het einde tot weten vast te houden. Ook doordat zij op subtiele wijze verschillende hoofdstukken zo weet af te sluiten, dat je wel door moet lezen. Ik was verrast over de dader en ik denk vele met mij!

De titel is mooi gekozen. Het symboliseert de stroming onder het oppervlakte van het water waaronder de diepere gevoelens en hetgeen wat niet direct zichtbaar is. Hester heeft regelmatig zaken die ze niet direct kan plaatsen maar uiteindelijk toch duidelijk worden zodra de diepere laag zichtbaar wordt.

Het is mijn eerst kennismaking met een boek van Linda Jansma. Ik ben enthousiast. Ze heeft een vlotte schrijfstijl. Ondanks het aantal personages wat de revue passeert, blijft het verhaal leesbaar en goed te volgen. De verschillende karakters worden goed uitgewerkt en je krijgt van elk personage een duidelijk beeld. Als ik de kans krijg, zou ik zeker nog eens een thriller van haar hand willen lezen. Dank Crime Compagnie voor het recensie-exemplaar.

Meer recensies van Lisan