Onwijs gaaf!

lizz-maessen 14 oktober 2019
Het jaar is 993. Tijdens een aanval ten oosten van Viken in Noorwegen wordt Torsteins vader wreed vermoord door de mannen van Olaf Trygvasson. De twaalfjarige Torstein wordt meegenomen als slaaf, maar ziet zijn kans schoon om te vluchten. Hij ontsnapt naar de Orkney-eilanden – op zoek naar zijn oudere broer.

In De Viking volgen we Torstein Tormodson in zijn jonge jaren als slaaf en banneling, en later als krijger en huurling van de legendarische Jomsvikings broederschap. Al snel wordt hij betrokken bij de machtsstrijd tussen Olaf Trygvasson en de andere Scandinavische leiders.

Een geweldig in details omschreven verhaal over het leven van Tostein Tormodson (Karrensmid). Zijn leven begon allemaal heel vredig tot hij een jaar of 10 was, toen zijn vader werd vermoord waar hij bij stond, hij gevangen werd genomen en als slaaf werd gehouden veranderde alles in een hand om draai. Zijn leven werd een hel, maar Odin was hem goed gezind. Hij werd sterk, leerde snel, beheerste goede talenten en werd een van de meest gevreesde mannen aan boord bij menige clans. Een echte beserker, met een Deense bijl. Een man die geliefd werd door veel mannen, een man waar veel respect voor getoond werd en die Odin liet leven op een heftige en grote zeeslag. Hij overleefde dit allemaal met nog vele tegenslagen en veldslagen ertussen, dit alles verteld hij in dit boek, in details! Een echt vikingsboek.

Ik zal dit boek aanraden aan iedereen die van vikings houd of de verhalen gaaf vind. Ik raad dit boek af voor mensen met een zwakke maag en mensen die niet houden van heftige, in details uitgelegde 'gore' stukjes. Dit boek neemt je mee in de tijd van de vikings, de Witte Christus en het leven van de Karrensmid. Ik vind het boek op het begin lastig geschreven en wat moeilijker in te komen, maar zodra het verhaal je eenmaal te pakken heeft, kun je niet wachten tot je weet wat er allemaal gaat gebeuren. Een echte aanrader!

Meer recensies van lizz-maessen