Prachtige mensen in een gruwelijke strijd

lizz-maessen 15 oktober 2019
Polen, 1939. De jonge Helena heeft het huwelijk van haar ouders zien stranden toen haar moeder Franciszka niet langer gebonden wilde zijn aan een nazi-sympathisant. Vastbesloten om haar dochter op te voeden met andere waarden, neem ze een radicaal besluit: ze stelt haar huis open aan diegenen die aan het nazi-regime proberen te ontsnappen.

In de stal en onder de keuken huisvesten Francizka en Helena twee Joodse gezinnen. En op zolder maken ze plek vrij voor Vilheim, een Duitse soldaar die niet meer wil vechten in een oorlog waar hij niet achter staat. Geen van de onderduikers weet van elkaars bestaan. Geen van hen zal de oorlog overleven als zijn verblijfplaats uitlekt.

Een overrompelend en indrukwekkend verhaal over de uitzonderlijke kracht van moed en liefde.

Een heftige kleine bundel van verhaallijnen die samen een geheel maken. Een geheel van een onzettend nare en gruwelijke gebeurtenis, ondanks dat het fictie is kan ik me heel goed voorstellen dat dit waargebeurt is/zou kunnen zijn. Verhaal is geschreven uit vier personages waarvan je een kijkje in het leven van de persoon krijgt.

Ik vind dit boek een beetje vreemd qua schrijfstijl maar niet onprettig lezen. Het is wel een heftig verhaal, zonder al te veel gruwelijke details over de Tweede Wereldoorlog, maar toch heel erg pakkend. Ik heb het boek uitgelezen in 2 uurtjes tijd en ben blij dat het een goed einde heeft. Een makkelijk leesbaar boekje als je aan het reizen bent!

Meer recensies van lizz-maessen