Afscheid van mijn favoriete band

Lizzie 15 december 2020
Conflict & Structure is het vijfde deel in de Structure reeks van Mariëlle Brouwer.
In de vorige delen hadden we al kennis gemaakt met Daan ak meneer Verwijft, maar steeds van op een achtergrond in deel vijf leren we hem beter kennen.
Daan is de enigste van de band die biseksueel is en al een tijdje een relatie heeft met Milan een lichttechnicus die in the Cave werkt. Hun relatie is vooral op vertrouwen gebouwd, ze hebben elkaar beloofd om nooit iets voor elkaar te verzwijgen.
Tot op de dag dat Milan zijn ex, vrijgelaten wordt uit de gevangenis en er alles aan doet om de twee uit elkaar te halen. Milan wil Daan beschermen en verzwijgt voor Daan dat zijn ex contact met om opzoekt. Hij weet als Daan er vanaf weet hij zich niet meer zal kunnen focussen op zijn nieuwe tour, maar is dit wel zo’n goed idee?
Ondertussen probeert Daan een manier te vinden om zijn heden en verleden met elkaar te laten mengen, omdat hij na zoveel jaar eindelijk weer contact heeft met zijn zusje.

Ik heb al veel new adult gelezen en vind het nooit erg als er expliciete seksscenes aan te pas komen. Alleen dacht ik voor ik aan het boek begon, hoe zal ik het vinden als dit nu over twee mannen gaat, het was de eerste keer dat ik een boek las waarin er zo openlijk over de mannenliefde geschreven werd, en het is mij eerlijk waar goed bevallen.
Dit vijfde deel bevat voor mij meer diepgang dan de vorige delen, Daan is een denker en laat dingen niet zomaar los en dit heeft Mariëlle goed uitgewerkt, als ik deel vijf vergelijk met het eerste deel merk ik een grote groei in de manier van het uitwerken van de personages. Na deel vijf gelezen te hebben, heb ik echt het gevoel Daan en Milan te kennen, moesten ze voor mij staan zou ik aan hun manier van doen kunnen merken hoe ze zich voelen.
Het verraste mij wel dat het verhaal van Daan mij zo gegrepen heeft, en heel even had ik gedacht dat er geen happy end zat aan te komen.

De schrijfstijl van dit boek is hetzelfde als de vorige, op een humoristische manier, worden bepaalde zaken aangebracht, het plot is goed uitgewerkt en is spannend, de manier waarop de hoofdstukken tussen de personages afwisselen zorgt ervoor dat je steeds verder wilt lezen om te weten wat er nu exact zal geberuen.

Deel vijf is jammer genoeg het laatste deel in de structure reeks. Het is een zwaar afscheid geweest van Mika, Sil, Noah en Daan. In de vijf boeken heb je toch het gevoel dat ze bijna vrienden zijn geworden.
Misschien kan er ooit nog een deel komen met zoveel jaar laten, zodat we weten waar de jongens binnen tien of vijftien jaar staan?

Meer recensies van Lizzie