Leuk eerste deel van een nieuwe serie

Lizzie 09 maart 2022
Bridgerton is een enorme hype geweest op Netflix en heeft meteen ook een hype gezet op regency romances.
De dansende debutante is het eerste deel in de Het balseizoen van liefde serie. geschreven door Lily van Keeken. De boeken zijn wel e-book only en verschijnen bij uitgeverij Loft.

In de dansende debutante leren we Emily Honeyfield kennen in 1815. Ook haar zus Margaret leren we al kennen. De serie is gebaseerd op deze twee zussen. Emily zal haar debuut maken in het balseizoen waar ze opzoek moet gaan naar een huwelijkspartner. Hiervoor vertrekt ze naar Londen waar ze gaat logeren bij haar nichtje Kitty en haar Tante Felicity. Zij nemen haar mee naar de bals van de high society. Emily geniet van het feestgedruis, de mooie jurken en de aandacht die ze krijg van jonge mannen. Maar dan opeens is daar een lang gestalte aan de rand van de dansvloer, Mr. Grant Philip. In het roddelcircuit van de Londense society doen zich meteen de nodige geruchten de ronde. Waardoor Emily besluit hem uit haar hoofd te zetten en opzoek te gaan naar een geschiktere huwelijkspartner. Alleen heeft ze schrik om als laatste over te blijven op het einde van hat balseizoen en dan is er nog het gevecht tussen haar hoofd en hart wie zal het van wie winnen?

Deze roman lijkt wel meer een lange novelle met zijn 145 pagina’s.
Het is een vlot lezende boek met korte hoofdstukken en een begrijpelijke schrijfstijl.
De schrijfster kan met weinig woorden heel veel duidelijk maken.
Ze houdt hierdoor het boek ook zeer luchtig, er gebeurt wel het een en ander in het boek, maar het wordt nooit te zwaar beladen. Wat goed aansluit met de toon die de schrijfster wil zetten.

De dialogen tussen de personages gaan ook zeer vlot, waardoor er wel wat gemis is aan diepgang is; het mag gerust diepgaander gaan. Zo leer je als lezer nog beter de gedachten van de personages plaatsen.
De personages zijn gebaseerd op meisjes in die tijd. Meisjes die van de domme gehouden worden en hierdoor naïef overkomen. Vooral Emily is hier helemaal op gebaseerd. Nichtje Kitty toont aan dat er ook meisjes waren met een brutalere moment, maar toch ook wel nog onwetend zijn en nog veel te ontdekken hebben.

De dansende debutante was een leuk eerste deel om te lezen. In het tweede deel de verlaten verloofde gaan we verder met Emilys verhaal. Het derde deel De mooiste bloem staat haar zus Margaret centraal. Dit eerste deel heeft mij zeker nieuwsgierig gemaakt naar de volgende delen.

Meer recensies van Lizzie