Aangename verrassing.

Lizzie 29 juni 2021
Gerrit Barendrecht is schrijver en televisieregisseur. Hij schreef al de avonturenroman De reis van de Gazelle. Zijn eerste Nederlandse Thriller was De Parijse connectie die zich afspeelt in de negentiende-eeuwse Amsterdam.

We keren terug naar Amsterdam in 1889. Europa wordt overspoelt door verschillende aanslagen, overal vinden die plaats behalve in Nederland. Hier komt plots een einde aan als er op de Dam in Amsterdam een volle tram explodeert.
Ida de Morsain (journaliste) en Julius Katz (inspecteur), gaan samen op zoek naar de waarheid. Ze rollen van de ene bizarre situatie in de andere waar niets is wat het lijkt. Niet alleen blijkt de Russische geheime dienst hier een groot aandeel in heeft omdat ze aanslagen tegen de tsaar willen voorkomen en daarom het op Europa gemunt hebben. Er zijn ook veel signalen die wijzen dat de tram nog maar een begin is dat er nog een veel grotere aanslag voorbereid wordt, waarbij dit het leven zal kosten aan duizenden mensenlevens. Maar niet als Julius en Ida goed samenwerken en dit alles weten te voorkomen. Alleen leven we in een tijd dat een man en een vrouw niets samen mogen hebben zonder gehuwd te zijn en de ontluikende liefde tussen de twee die ze verborgen proberen te houden zorgt voor nog meer problemen.

Als Vlaamse is het leuk om te lezen hoe Amsterdam eruit gezien moet hebben in de negentiende eeuw. Hoe erg het verschil was tussen de sociale klassen, en hoe het er aan toe ging in de Jordaan. Hoe armoede een grote rol speelde in velen hun leven en hoe erbarmelijk sommigen leefden, hoe ze uitgebuit werden om toch maar iets te verdienen. Het is triestig om te lezen, maar de gedetailleerde omschrijving betreffende de verschillen geven een heel realistisch beeld weer van de tijd van toen.

Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Ida en van Julius, waardoor je de personages goed leert kennen, hoewel ze nog dieper uitgewerkt mochten worden. Ik had graag nog meer gelezen van wat er precies in hun hoofden allemaal omging. De suspense in het verhaal is opgebouwd in verschillende climaxen, waardoor de lezer gekluisterd zit aan het verhaal en steeds verder wil lezen. Voor het lezen lagen de verwachtingen niet bijster hoog omdat ik de schrijver niet kende, maar deze heeft mij aangenaam weten te verrassen met zijn filmische beschrijven van Amsterdam. Het feit dat hij televisieregisseur is heeft hij goed gebruikt bij het schrijven van dit boek.

De Russische connectie is het tweede deel in een serie, maar je hoeft het eerste deel niet gelezen te hebben om helemaal mee te zijn met dit verhaal. Deze thriller bezorgt de lezer een paar spannende leesuren in de negentiende-eeuw.

Gelezen te hebben om helemaal mee te zijn met dit verhaal. Deze thriller bezorgt de lezer een paar spannende leesuren in de negentiende-eeuw.

Meer recensies van Lizzie